NätverksFörening|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NätverksFörening
NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
August 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 25, 2001 - 1:57 am
sp_Permalink sp_Print

Ok. Nu är det så att vi är nåra stycken som skapat en LAN förening.. Vi ska ha vårat första LAN nån gång i februari. Jag tänkte fråga lite här om vad ni rekommenderar att göra/tänka på. Är det lätt att övertyga företag att va sponsorer (då tänker jag mest på datorföretag/elföretag som kan sponsra med nätverk och el centraler och dylikt.).

Vart söker man bidrag. Nån här som hört talas om SVEROK? där har jag hört att man kan bli medlem när man har LAN förening. Men men. Här har ni min iCQ och sidan till våran förening.

hör gärna av er till min ICQ/Mail eller svara på detta inlägg. alla åsikter och tips är välkomna

Länk: http://www.klan-exo.cjb.net
iCQ: 54714209
mail: [email]snivve@hotmail.com[/email]

Json
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
March 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
128043
December 31, 2001 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har sett andra som håller i LAN och enligt egna erfarenheter är detta saker som man bör tänka på:

DHCP
Fixa för fan en DHCP, med fasta IPn kommer man ingenstans, vi använder även vår DHCP som Gateway (Gejjwejj) när vi får tillgång till Internet, den gör även så att alla datorer på nätverket får ett namn (DNS).

10/100
Se till att ni kör med 10/100 Mbits switchat nätverk i största möjliga mån.

EL
Elen kan vara det absolut största problemet ibland, men se till att en i crewn lär sig allt han bara kan om el. Det e värt det.

Servrar
Att hålla med servrar på LAN är ju en bra grej, speciellt i mer populära spel, men är det många som kommer på LANet och man inte har resurser för det antal servrar som krävs påpeka då för LANarna att dom kan sätta upp servrar själva. Dessutom brukar folk ändå ha egna servrar uppe för det mesta så belastningen på era kommer vara måttlig.

Turneringar
VI har lärt oss att man genom tiderna måste hålla turneringar ibland för att LANarna skall hålla sig lugna smile
Se till att ni har nån som har detta som uppgift, att hålla turneringar. Det är ingen lätt uppgift.

Detta var de stora punkterna när det gäller LAN, tycker jag. Sen finns det ju alla dessa små detaljer som tex. vilken utrustning som ni bör införskaffa, men sånt tänker inte jag gå in på. Vill du ha råd kan du dock lägga in en förfrågan på detta forum så kanske jag kommer med nåt eller nån annan för den delen.

Kommer inte på mycket mer, men har du några frågor så är det bara att ställa dessa.

// Daniel Johansson
// [email]json@najt.nu[/email] // http://www.najt.nu

[ Detta Inlägg ändrades av: Json den 2001-12-31 22:37 ]

BlackCelebrant
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
January 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
129056
January 3, 2002 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Att ansluta sin förening till Sverok är bra!
Det är ett enkelt sätt att få pengar till sin förening. För mer info kan du kolla på http://www.sverok.se.
Har du fler undringar så är du välkommen att skicka mail till mig: [email]tobias@sverok.se[/email]

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
129915
January 5, 2002 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle inte rekomendera att ni kör med en DHCP server om det är ett större LAN. Det kommer säkert komma lamers som har delat sin com hem anslutning hemma med nåt program och har en DHCP server igång. Det värsta är att många vet inte om det "-Vadå? Jag har ett program som delar anslutningen, inte en DHCP server vad nu det är". Flera DHCP servrar på samma nät brukar orsaka kaos.

Freek
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
August 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
129918
January 5, 2002 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet... En kille på vårt förra lan satt tyst som en mus och muddade medan alla andra harvade.
Nån kom på ideen att rycka ur honom och sen fungerade allt MYCKET bättre

Nebi908
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
May 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
132880
January 14, 2002 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Att få sponsorer e ganska lätt iaf vad jag har märkt av när vi på skylan har försökt att få sponsorer.

DHCP e bra lösning på lan på högst 30 pers.Annars blir det lätt konflikter om ngn annan som har en DHCP server uppe.Fasta ip:n e bättre om ni inte har internet lina på lanet.

El:en vet jag inte så mycket om , men fråga ngn elektriker lr ngn annan som e bra på el och uträkningar.

Sen e det ganska viktigt med en bra lokal att ha lanet i. t.ex matsalen i ngn skola...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL