December 29, 2003
Jag har ett vanligt lokalt nätverk hemma. 2 datorer anslutna till en bredbandsrouter. Routern i sin tur är kopplad till adsl modemet som ger mig 8mbit från Telia.
Nu är det så att jag ska koppla in ytterligare en dator till nätverket. Fast denna dator står ungefär 25 meter bort i en gillestuga. Som jag ser det finns det 2 alternativ. Antingen kan jag dra en 50 meters tp kabel, som då måste gå utomhus. Eller så får jag satsa på en trådlös router, och ett trådlös nätverkskort till den datorn.
Första frågan är, vilket av dessa alternativ är bäst? Är det möjligt att dra en 50 meters tp kabel utan en repeterare på vägen? Är det nån som provat eller har en så lång kabel?
Andra frågan är hur bra ett trådlöst nätverk fungerar, speciellt när jag måste ha routern i ett hus och nätverkskortet i ett annat? Vad snackar vi för räckvidder? :bgrin:
October 6, 2002
en 50m kabel borde inte vara något problem.. men det är ju förstås mycket smidigare att ha trådlöst. Om du inte har några tjock väggar mellan routern och nätverkskortet är 25 meter inga problem, har trådlöst genom två tjocka golv och en murstock 802.11a 11mbit... det blir inte full singnal men det fungerar iaf 😉
January 6, 2003
Franz wrote: en 50m kabel borde inte vara något problem.. men det är ju förstås mycket smidigare att ha trådlöst. Om du inte har några tjock väggar mellan routern och nätverkskortet är 25 meter inga problem, har trådlöst genom två tjocka golv och en murstock 802.11a 11mbit... det blir inte full singnal men det fungerar iaf 😉
Det är betydligt mycket dyrare att skaffa trådlöst.
För det första måste han köpa en acsesspunkt (1000-1500:-) sen måste han köpa ett radio-nätverkskort (400:-) Och då är det bara 11 eller 56 mbit)
En 50m tp-kabel vet jag inte vad den kostar. Jag betalade 100:- för 100m kabel (men då hade jag en "liten" rabbat hos Ahlsell.
Sen ett 100mbit nätverkskort kostar 100:-
1 Guest(s)