November 30, 2002
Tänkte bara fråga om man har ett litet nätverk (2 datorer), kan man fixa så att ändringar på filer som görs på dator 1 även ändras på dator 2.
EX1. när man ändrar ett jobbschema i en Excelfil på dator 1 så ska samma fil även ändras på dator 2.
EX2. man uppdaterar dator 1 och samtidigt uppdateras dator 2.
Hmmmm, hoppas ni förstår vad jag menar. Är inte så tokbra på nätverk :bgrin:.
Tacksam för svar.
February 1, 2002
Förstår vad du menar, måste du ha filen på båda datorerna?
Annars går det väl att jobba med filen från nätverket.
Vet att när man delar ut något i windows så får man välja "Allow users to change file".
Finns säkert program som gör att den även gör ändringarna via nätverket, vet att det finns sånt till ett hemsideprogram som jag glömt vad det heter.
November 30, 2002
Ja, det är nämligen så att det är 2 datorer på jobbet. Den första datorn används av gruppchefen och den andra av de anställda. Så tanken är att när gruppchefen ändrar på ett schema t.ex. så ska det samtidigt uppdateras på de anställdas dator. Då behöver man inte oroa sig för att det är ett gammalt schema som används.
Det verkar nämligen som om det, för vissa, är lätt att glömma att uppdatera dator nummer 2 .
February 1, 2002
Men lägg schemat i en utdelad share på bossens dator och om den anställda vill göra nån ändring så får han väl gå in där och ändra..
Du kan ju t.ex mappa hans share så det är lätt att komma in där.
Men då måste ju bossens dator så på dygnet runt, annars är det väl bara o lägga det på en filserver o göra samma på båda.
Jag ser inga andra alternativ tyvärr..
June 18, 2001
Starscreams idé är smidigast. Annars är ett program av den här typen kanske aktuellt.
April 10, 2001
Som sagt filserver är till för detta.
Sen kan det givetvis skötas på ett par andra sätt.
Intranät? har ni inte sånt på jobbet? där lägger man med fördel upp agendor som kan ändras i realtid av alla. Bara att sätta olika rättighetsnivåer osv så ingen råkar ge chefen för lång ledighet 🙂
November 30, 2002
Tack för hjälpen allihop.
Saken är den att datorn kan tyvärr inte stå på dygnet runt då det är en bärbar som försvinner från kontoret samtidigt som "bossen".
Jag får ta hälsa honom att de helt enket får ta och sköta uppdatering av filerna själva, eller så får de ta och lätta på plånboken och investera i en filserver eller liknande.
Dock så tror jag att när de högsta hönsen blir tillfrågade om en sådan investering så blir svaret ett rungande NEJ! De är så sorgligt snåla att de till och med håller inne med sina fisar, och när det inte går längre så ser de faan till att de blir smygpruttar. :cy: ?
1 Guest(s)