January 2, 2002
Har ett problem jag aldrig lyckats fixa. Har nu två datorer i nätverket bakom en netgear rp614, men de kan inte se varandra under Mina nätverksplatser. De ser bara varandra. Kör jag däremot 192.168.0.x med deras resp ip-nr så kommer de åt varandra. Hur löser jag detta så att de syns i explorer istället och är åtkomliga där? (något mer protokoll än tcpip ska väl inte behövas?)
tack på förhand för svar.
September 1, 2002
Du behöver ha "Netbios över tcp/ip" aktiverat i tcp/ip-inställningarna för anslutningen till det lokala nätverket. Dessutom skall tjänsten "TCP/IP Netbios Helper" samt "Computer Browser" vara igång på båda datorerna.
Det kan även vara bra att båda användarna är inom samma arbetsgrupp.
Se även till att inte blockera netbios-trafik (port 137-139) i diverse mjuk- och hårdvarubrandväggar.
November 14, 2003
Om du skriver ipnummer till den andra datorn och den då dyker upp på skärmen med alla dess enheter kan du högerklicka på de enheter du vill lägga till och välja anslut nätverksenhet. Se till att återanslut vid inloggninng är aktiverat.
De enheter du valt att ansluta finns nu i din dator med egna enhetsbeteckningar och fungerar precis som interna hårddiskar. De syns också i utforskaren och du kan smidigt flytta filer mellan datorerna.
2 Guest(s)