December 20, 2015
Jag har skapat en nätverksguide som jag har lagt upp online och som jag tror skulle passa många som håller till på det här forumet! Det är en guide till hemmanätverket som går igenom massor av tekniker och som gör det med utgångspunkt ur ett hemmanätverk som dom flesta känner igen sig i.
Guiden motsvarar mer än 130 A4-sidor totalt och tar upp teorin kring datornätverk och kommunikation. Alltihop gås igenom på ett pedagogiskt sätt tillsammans med tydliga exempel och bilder som visar både hur det fungerar och vad som händer.
Guiden tar bland annat upp följande ämnen:
- Grundteori, IP-adresser, subnätmask, default gateway
- Routing, NAT / Adressöversättningar, Port Forward
- Switchar, MAC-adresser, switching, broadcast och ARP
- Trådlösa nätverk, radiokommunikation, kanaler, standarder
Jag har tidigare fått otroligt bra respons från andra ställen, men jag har också fått massor av tips på förbättringar och ändringar som jag har implementerat! Allt ifrån stavfel via funktioner på hemsidan till faktafel och korrigeringar.
Jag tror inte det finns någon annan liknande guide tillgänglig på svenska, så jag vill gärna få sidan så bra som möjligt och sprida kunskapen om den så att den faktiskt kommer till användning. Dessutom tar jag tacksamt emot kommentarer och förslag till förändringar!
Det jag inte kommer göra (just för tillfället i alla fall) är att lägga till fler nya områden i guiden. Sidan har redan växt sig mycket större än vad jag hade tänkt från början, och jag vill begränsa guiden till att innehålla basinformation som är relevant för dom flesta som har ett nätverksintresse och ett enklare hemmanätverk.
Håll till godo och hoppas att guiden kommer till användning!
December 20, 2015
2 Guest(s)