nätverkskablage|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nätverkskablage
SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2008 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena, ska köpa en nätverksswich och undrar om det spelar nån roll vad jag har för kablar till den.

Nätverksswichen ska kopplas till en Zyxel Prestige 600 Series, in i nätverksswichen ska jag koppla en Xbox och en brandvägg, eftersom att jag inte kan spela online på mitt Xbox när den går igenom brandväggen, måste kanske ochså koppla in datorn till swichen för att öppna en port.

hoppas ni förstog allt, det jag nu undrar är om det spelar någon roll vad jag har för ethernetkablar, Dvs. Hona och Hane och sådant?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1207412
November 6, 2008 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

What ?

Nu är jag inte säker på hur du menar. Skall du koppla

Internet -> Switch ----- Xbox
|
|--- Brandvägg/router

???????????

Eller hur menar du ? Finns inte hona/hane på TP kontakter. Honorna sitter i switchar och nätverkskort.
Alla kablar har han kontakter, om det inte råkar vara en patchkabel för att förlänga eller nått skumt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1207430
November 7, 2008 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

SlashAE wrote: ...

eftersom att jag inte kan spela online på mitt Xbox när den går igenom brandväggen..

Då är det nog något annat som är problem. Xbox Live kräver inga öppna portar i din router.

SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
1207446
November 7, 2008 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl: nej, ska koppla:

internet->router->swich ---- Brandvägg

och xbox:et till swichen, hade för mig att de fanns olika sorters kablar 😕

padda: ehm, jo, har man Strict NAT måste man tillåta UPnP, men har man inte de på routern så måste man öppna 3 portar och köra port forward på xbox:et. Snacka inte om saker som du inte förstår.

padda
Member
Medlem
1207451
November 7, 2008 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

SlashAE wrote:
padda: ehm, jo, har man Strict NAT måste man tillåta UPnP, men har man inte de på routern så måste man öppna 3 portar och köra port forward på xbox:et. Snacka inte om saker som du inte förstår.

Den där attityden kommer du inte långt med pojk, särskilt inte när du själv
är helt vilse.

Jag pratade naturligtvis om normalfallet, att du har köpt din router på Ullared kan inte jag stå för.

SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
1207474
November 7, 2008 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, är jag vilse 😀 Vet du ens vad NAT är? eller UPnp?

Köpt min router på ullared :S vad är ullared? är inte ens den som är problemet, har en D-Link DFL-200 som blockar allting, och det är därför jag måste ha en swich till routern, som kanske är gammal, men varför byta när den fungerar.
Orkar inte diskutera med personer som dig som tror sog veta allt.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
1207485
November 7, 2008 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

SlashAE: Sluta med din muppiga attityd.

Som svar på din fråga, dom kablarna du eftersöker är vanliga raka Cat5 med RJ45 i båda ändarna, absolut vanligaste formen av nätverkskablage, du lär kunna hitta dom nästan vartsomhelst i valfri färg och längd.

Sen måste jag fråga vad exakt du ska göra med din DFL-200, det är ju inte en utrustning som är anpassad för ett hemmanät. Den är ju snarare till för att terminera openvpn/ipsec och contentfiltrera sina användare, men visst, kör med den.

Den har förövrigt en DMZ-port som du kan använda till din Xbox om du vill. Så slipper du fixa SA's i DFL200:an

SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
1207486
November 7, 2008 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

D-linken är ifrån min pappas gamla företag, är verkligen stensäker 😉 Fungerar inte heller med DMZ, har verkligen provat allting för att få xbox live att fungera. Port forward, DMZ och allting, därför blir man ochså lite lack på såna som paddan som kommer och säger att xbox inte behöver några öppna portar o sånt, och att de inte är problemet, när jag hållt på med det i flera månader och vet att xbox:et kan beöva vissa portar öppna för att live ska fungera.

Har för övrigt D-linken som en swich mellan alla datorer i huset.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
1207492
November 7, 2008 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

SlashAE wrote: Ctrl: nej, ska koppla:

internet->router->swich ---- Brandvägg

och xbox:et till swichen, hade för mig att de fanns olika sorters kablar 😕

Strict NAT???
Static NAT kanske........
Är väl mera om din router kör med SPI och kollar SYN biten men vad vet jag.
Konstigt att du inte fått igång de på flera månader men kanske är din d-link med din stensäkra conf som stoppar dig. 🙂

SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
1207493
November 7, 2008 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

tror att det kommer fixa sig om jag kopplar in xboxet direkt i routern....
I xbox nätverkstest heter det iallafall Strict NAT

padda
Member
Medlem
1207495
November 7, 2008 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

SlashAE wrote: Haha, är jag vilse 😀 Vet du ens vad NAT är? eller UPnp?

Köpt min router på ullared :S vad är ullared? är inte ens den som är problemet, har en D-Link DFL-200 som blockar allting, och det är därför jag måste ha en swich till routern, som kanske är gammal, men varför byta när den fungerar.
Orkar inte diskutera med personer som dig som tror sog veta allt.

Eftersom att du pratar om hona och hane i första inlägget så inser man ju att du inte är stekhet på nätverk.

Har man inte köpt sin router på Ullared så stödjer den UPnP vilket innebär att man inte behöver öppna några portar (mitt första inlägg). Annars kan du kanske fråga om någon kompis/förälder kan hjälpa dig att forwarda UDP 88, UDP 3074 och TCP 3074 till boxen.

Kram

SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
1207496
November 7, 2008 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Är ju dom portarna jag forwardat men Brandväggen blockar dom, den blockar allt! Men behöver inte din hjälp, eftersom att jag vet hur jag ska lösa det laugh
Skulle du vilja vara snäll att svara på vad Ullared är? Skaffa dig ett liv istället för att sitta inne på ett forum på en fredagkväll och dryga dig.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1207498
November 8, 2008 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

SlashAE - Du skall tagga ner dig. Padda har varit med i svängen mer än dig.
Vilket tydligt syns på ditt kunnande inom den tekniska biten.
Iaf om man synar alla inlägg du postat på NH sedan du reggade dig.

Skulle du mot förmodan inte lyssna på min uppmaning kommer du inte bli långlivad på detta stället.
Var väldigt sugen på att ge dig en Varning pga personliga påhopp, men ger dig bara en muntlig varning än så länge.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
1207508
November 8, 2008 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Men vänta här nu, du har sagt att du forwardat dem, men brandväggen blockerar dem? Vart har du då forwardat dom? i Zyxeln? Det framgår inte om du har ett modem med router och switchfunktionalitet eller om det bara är ett enkelt modem. Är det ett routermodem så kommer det ju aldrig någonsin lösa sig med xboxen oavsett hur många switchar eller brandväggar du kopplar in om du inte sätter upp RÄTT regler i din edge, som då är Zyxel-lådan

(förövrigt rekkomenderar jag inte att köra med D-LINK brandväggen överhuvudtaget eftersom du helt klart inte riktigt förstått syftet med den, bara för att den är dyr och din pappa har sagt att den är bra betyder det inte att den lämpar sig för home appliances)

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
1207513
November 8, 2008 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote:
(förövrigt rekkomenderar jag inte att köra med D-LINK brandväggen överhuvudtaget eftersom du helt klart inte riktigt förstått syftet med den, bara för att den är dyr och din pappa har sagt att den är bra betyder det inte att den lämpar sig för home appliances)

Han vet ju bäst men annars Point taken 🙂

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1207532
November 8, 2008 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ge den där d-linken till mig istället 😉

SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
1207540
November 8, 2008 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: SlashAE - Du skall tagga ner dig. Padda har varit med i svängen mer än dig.
Vilket tydligt syns på ditt kunnande inom den tekniska biten.
Iaf om man synar alla inlägg du postat på NH sedan du reggade dig.

Skulle du mot förmodan inte lyssna på min uppmaning kommer du inte bli långlivad på detta stället.
Var väldigt sugen på att ge dig en Varning pga personliga påhopp, men ger dig bara en muntlig varning än så länge.

Kanske inte är så kunnig på datorsidan, men håller på att lär mig. Men en sak kan jag, och det är om Xbox live och NAT och sånt, och blir lite irriterad när han får mig att framstå som nån idiot inom de ämnet. men tack för den "muntliga" varningen

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1207546
November 8, 2008 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du nu är så himla bra på sånt, hur lyckas du inte med att forwarda några portar utan att routern stoppar dem?
Sen, varför inte ta och berätta hur du löste problemet då så andra med samma problem kan se hur det löses?

SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
1207566
November 8, 2008 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Går inte med D-linken, som är en brandvägg, är inte avsedd för hemmanätverk, är därför port forwarding, DMZ och sådant fungerar, är en väldigt skyddande brandvägg. Måste köpa en swich så att xbox:et kan gå direkt till min router

SlashAE
Siktar mot toppen
Medlem
1207567
November 8, 2008 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge:
Jag har forwardat portarna som ska behövas för xbox live i D-linken.

Vad är ett routermodem? har en känsla av att de är ett sånt jag har eftersom att ingenting fungerar, Port Forwarding, DMZ eller någonting. Vad är det för regler jag ska sätta upp om jag har ett routermodem?

Är inte jag som bestämmer vad vi ska andvända för brandväggar och routers o sånt här i huset, fick jag bestämma skulle vi köra med en helt annan router och brandvägg

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 97
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL