May 29, 2009
Som ett projekt över sommaren tänkte vi dra kablar i innertaket på ett klassrum. Det sitter ca 30 pers i salen med varsin stationär PC. Det finns i nuläget 30+ fasta uttag som används. Problemet är att kablarna dras under borden i kabelrännor och det blir snabbt trångt med alla andra strömkablar m.m. Så nu vill vi lägga nätverkskablaget i innertaket och fördela ut till varje bord/dator, bör inte vara något problem. Innertaket består av vita plattor som ligger i "galler-ram" och kan lyftas upp genom att man trycker upp dem lätt.
Men hur gör man det snyggt? Nätverkskablaget kan man ju bunta med buntband när de kommer ner från taket, säg 4 kablar åt gången. Det finns monteringsrör för detta ändamål som fästs i taket, det finns säkert andra lösningar. Vem sysslar med sådant här, butiker på Internet? Vi vill gärna göra det själva och slippa hyra in folk. Tips?
Tack!
July 4, 2008
widen76 wrote: Som ett projekt över sommaren tänkte vi dra kablar i innertaket på ett klassrum. Det sitter ca 30 pers i salen med varsin stationär PC. Det finns i nuläget 30+ fasta uttag som används. Problemet är att kablarna dras under borden i kabelrännor och det blir snabbt trångt med alla andra strömkablar m.m. Så nu vill vi lägga nätverkskablaget i innertaket och fördela ut till varje bord/dator, bör inte vara något problem. Innertaket består av vita plattor som ligger i "galler-ram" och kan lyftas upp genom att man trycker upp dem lätt.
Men hur gör man det snyggt? Nätverkskablaget kan man ju bunta med buntband när de kommer ner från taket, säg 4 kablar åt gången. Det finns monteringsrör för detta ändamål som fästs i taket, det finns säkert andra lösningar. Vem sysslar med sådant här, butiker på Internet? Vi vill gärna göra det själva och slippa hyra in folk. Tips?
Tack!
Ja för att göra det snyggt så använder man olika kabel uppsamlare, klammer eller lister. Finns lite här och var att köpa. Typ clas ohlson borde ha. Monteringsrör kan var en bra lösning men det kanske är lite ivägen.
July 4, 2008
Ctrl wrote: Kan nog inte ligga direkt på taket utan kolla om det går kabelstegar där först.
kabel till 30+ datorer kan nog bli lite för tungt för att bara ligga löst kanske.
Nej det tror jag inte är några problem. Förmodligen är det inte bara uppbyggt av en enda stor platta. Utan en stålstomme som är separerad med plattor.
May 29, 2009
Tack för svaren. Det är ett "mjukt" innertak som består av fyrkantiga plattor ca 50x50 cm som ligger i en ram. Kanske det är enklast att bara bunta kablarna som kommer ner från taket. Det händer att det står en föreläsare framme vid tavlan och då kan det ju vara bra om kablaget inte är i vägen så att eleverna ser. Kablarna från uttagen kommer jag lägga i en kabellist upp längs väggen till innertaket. Vikten är inget problem, vi har lysrörslampor som hänger i innertaket utan problem...
Fler förslag?
July 4, 2008
widen76 wrote: Tack för svaren. Det är ett "mjukt" innertak som består av fyrkantiga plattor ca 50x50 cm som ligger i en ram. Kanske det är enklast att bara bunta kablarna som kommer ner från taket. Det händer att det står en föreläsare framme vid tavlan och då kan det ju vara bra om kablaget inte är i vägen så att eleverna ser. Kablarna från uttagen kommer jag lägga i en kabellist upp längs väggen till innertaket. Vikten är inget problem, vi har lysrörslampor som hänger i innertaket utan problem...
Fler förslag?
Nej men det var väl precis som jag sade innan och som du nog också tänkte på, att man försöker att göra kabeldragningen så diskret som möjligt. Om du har möjlighet att använda lister så blir det ju snyggare, men det kostar ju också lite mer än att bara bunta ihop.
April 21, 2008
Ovan undertak kan ni använda VP-rör > 50mm~, eller en trådstege som finns i olika storlekar, men det bör räcka med 55-75 bredd. För att göra en snygg installation tycker jag ni ska använda uttagstavar som kan placeras fristående i rummet. Dessa anslutes med en typ av slang ner från taket. Thorsman är en tillverkare som har fina grejor. Allt detta kan ni göra själv. Men det kostar ju en del.
July 4, 2008
Tankspridd wrote: Ovan undertak kan ni använda VP-rör > 50mm~, eller en trådstege som finns i olika storlekar, men det bör räcka med 55-75 bredd. För att göra en snygg installation tycker jag ni ska använda uttagstavar som kan placeras fristående i rummet. Dessa anslutes med en typ av slang ner från taket. Thorsman är en tillverkare som har fina grejor. Allt detta kan ni göra själv. Men det kostar ju en del.
Jag kan inte förstå hur man kan använda en sådan lösning för ett klassrum, med slang/pelare som kommer ner från taket. Det skymmer sikten helt enkelt. Nej jag skulle hellre se att man drar kablar ner vid lister eller väggar för att de inte ska vara i vägen.
April 24, 2007
this wrote: Jag kan inte förstå hur man kan använda en sådan lösning för ett klassrum, med slang/pelare som kommer ner från taket. Det skymmer sikten helt enkelt. Nej jag skulle hellre se att man drar kablar ner vid lister eller väggar för att de inte ska vara i vägen.
Håller med, visst är det lättare men vi har ett sådant klassrum i skolan, herrejösses vad jobbigt att behöva böja o vända på sig för att se läraren ibland.
2 Guest(s)