Nätverkskablar i klassrum, dra i innertak.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverkskablar i klassrum, dra i innertak.
widen76
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2009 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Som ett projekt över sommaren tänkte vi dra kablar i innertaket på ett klassrum. Det sitter ca 30 pers i salen med varsin stationär PC. Det finns i nuläget 30+ fasta uttag som används. Problemet är att kablarna dras under borden i kabelrännor och det blir snabbt trångt med alla andra strömkablar m.m. Så nu vill vi lägga nätverkskablaget i innertaket och fördela ut till varje bord/dator, bör inte vara något problem. Innertaket består av vita plattor som ligger i "galler-ram" och kan lyftas upp genom att man trycker upp dem lätt.

Men hur gör man det snyggt? Nätverkskablaget kan man ju bunta med buntband när de kommer ner från taket, säg 4 kablar åt gången. Det finns monteringsrör för detta ändamål som fästs i taket, det finns säkert andra lösningar. Vem sysslar med sådant här, butiker på Internet? Vi vill gärna göra det själva och slippa hyra in folk. Tips?
Tack!

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
1227170
May 29, 2009 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här låter som en uppgift för trådlöst nätverk 🙂

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1227185
May 29, 2009 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

widen76 wrote: Som ett projekt över sommaren tänkte vi dra kablar i innertaket på ett klassrum. Det sitter ca 30 pers i salen med varsin stationär PC. Det finns i nuläget 30+ fasta uttag som används. Problemet är att kablarna dras under borden i kabelrännor och det blir snabbt trångt med alla andra strömkablar m.m. Så nu vill vi lägga nätverkskablaget i innertaket och fördela ut till varje bord/dator, bör inte vara något problem. Innertaket består av vita plattor som ligger i "galler-ram" och kan lyftas upp genom att man trycker upp dem lätt.

Men hur gör man det snyggt? Nätverkskablaget kan man ju bunta med buntband när de kommer ner från taket, säg 4 kablar åt gången. Det finns monteringsrör för detta ändamål som fästs i taket, det finns säkert andra lösningar. Vem sysslar med sådant här, butiker på Internet? Vi vill gärna göra det själva och slippa hyra in folk. Tips?
Tack!

Ja för att göra det snyggt så använder man olika kabel uppsamlare, klammer eller lister. Finns lite här och var att köpa. Typ clas ohlson borde ha. Monteringsrör kan var en bra lösning men det kanske är lite ivägen.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1227200
May 30, 2009 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Kan nog inte ligga direkt på taket utan kolla om det går kabelstegar där först.
kabel till 30+ datorer kan nog bli lite för tungt för att bara ligga löst kanske.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
1227238
May 30, 2009 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Kan nog inte ligga direkt på taket utan kolla om det går kabelstegar där först.
kabel till 30+ datorer kan nog bli lite för tungt för att bara ligga löst kanske.

Nej det tror jag inte är några problem. Förmodligen är det inte bara uppbyggt av en enda stor platta. Utan en stålstomme som är separerad med plattor.

widen76
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1227292
June 1, 2009 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren. Det är ett "mjukt" innertak som består av fyrkantiga plattor ca 50x50 cm som ligger i en ram. Kanske det är enklast att bara bunta kablarna som kommer ner från taket. Det händer att det står en föreläsare framme vid tavlan och då kan det ju vara bra om kablaget inte är i vägen så att eleverna ser. Kablarna från uttagen kommer jag lägga i en kabellist upp längs väggen till innertaket. Vikten är inget problem, vi har lysrörslampor som hänger i innertaket utan problem...
Fler förslag?

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
1227322
June 1, 2009 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

widen76 wrote: Tack för svaren. Det är ett "mjukt" innertak som består av fyrkantiga plattor ca 50x50 cm som ligger i en ram. Kanske det är enklast att bara bunta kablarna som kommer ner från taket. Det händer att det står en föreläsare framme vid tavlan och då kan det ju vara bra om kablaget inte är i vägen så att eleverna ser. Kablarna från uttagen kommer jag lägga i en kabellist upp längs väggen till innertaket. Vikten är inget problem, vi har lysrörslampor som hänger i innertaket utan problem...
Fler förslag?

Nej men det var väl precis som jag sade innan och som du nog också tänkte på, att man försöker att göra kabeldragningen så diskret som möjligt. Om du har möjlighet att använda lister så blir det ju snyggare, men det kostar ju också lite mer än att bara bunta ihop.

Tankspridd
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
1228349
June 15, 2009 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ovan undertak kan ni använda VP-rör > 50mm~, eller en trådstege som finns i olika storlekar, men det bör räcka med 55-75 bredd. För att göra en snygg installation tycker jag ni ska använda uttagstavar som kan placeras fristående i rummet. Dessa anslutes med en typ av slang ner från taket. Thorsman är en tillverkare som har fina grejor. Allt detta kan ni göra själv. Men det kostar ju en del.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
1228392
June 15, 2009 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tankspridd wrote: Ovan undertak kan ni använda VP-rör > 50mm~, eller en trådstege som finns i olika storlekar, men det bör räcka med 55-75 bredd. För att göra en snygg installation tycker jag ni ska använda uttagstavar som kan placeras fristående i rummet. Dessa anslutes med en typ av slang ner från taket. Thorsman är en tillverkare som har fina grejor. Allt detta kan ni göra själv. Men det kostar ju en del.

Jag kan inte förstå hur man kan använda en sådan lösning för ett klassrum, med slang/pelare som kommer ner från taket. Det skymmer sikten helt enkelt. Nej jag skulle hellre se att man drar kablar ner vid lister eller väggar för att de inte ska vara i vägen.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1228415
June 16, 2009 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Jag kan inte förstå hur man kan använda en sådan lösning för ett klassrum, med slang/pelare som kommer ner från taket. Det skymmer sikten helt enkelt. Nej jag skulle hellre se att man drar kablar ner vid lister eller väggar för att de inte ska vara i vägen.

Håller med, visst är det lättare men vi har ett sådant klassrum i skolan, herrejösses vad jobbigt att behöva böja o vända på sig för att se läraren ibland.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL