August 12, 2004
Hej
det är såhär att jag ska eventuelt sälja 2st 3 Com nätverkskort 10/100/1000 men den eventuela köparen o jag vet inte hur han ska få ut full efekt o får han inte det vill ha n inte ha dem. för koplar han med raka kablar moste han ha en switch eller liknade men hans liger ju inte på 1000 du försviner ju massa efekt där o jag har för mig att en korsad kabel har begränsad efekt... eller klarar en twistad kabel av 1000?
October 7, 2002
Alla vanliga ethernet-nätverkskablar är "twisted pair". Det ordet beskriver helt enkelt endast att ledarna är parvis tvinnade runt varandra inne i kabeln, för att undvika störningar.
Det du tänker på är korsade kablar, där två av paren byter plats från ena sidan av kabeln till den andra, till skillnad från en rak kabel, där alla par är kopplade till samma plats på bägge sidor av kabeln.
EDIT: Raka kablar använder du normalt för att koppla DATOR <-> SWITCH
Korsade används normalt för att koppla DATOR <-> DATOR
October 7, 2002
Jag tror det Bil_experten var ute efter att du, för att ha nytta av dina Gigabit-nätverkskort, om man var tvungen att ha en gigabit-nätverksswitch mellan, för att få den farten. Och eftersom det funkar utmärkt att koppla med en korsad kabel direkt mellan datorerna så är det inte nödvändigt.
1 Guest(s)