September 6, 2003
Hmm alltid tar jag fel sladd när jag ska koppla in en till dator till nätverket.
Om jag har förstått det här rätt så är en twisted kabel en som man ska ha mellan två datorer och de icke twistade mellan dator och "nätverk". Men hur ser jag skillnad på själva kablarna, står det på texten på kablarna lr?
Jag skulle gärna vilja ha väldigt detaljerad informatoin om detta ämne så finns det några guider om kablar där ute?
February 6, 2004
Bara för att räta ut (pun intended) eventuell begreppsförvirring. Twisted (Tvinnad) kabel är det som används i bäggen fallen. Sk. TP-kabel (twisted pair). namnet kommer av att ledningarna i kabeln är parvis tvinnade runt varandra för att minska interferens. Det DrummelHolmen menar är en Korsad TP precis som adamnassjo säger.
Googla på RJ-45, TP, cable connection så hittar du säkert ett flertal diagram över hur sladdarna ska vara kopplade, men som Adam säger, ser ändarna likadana ut är det en rak TP kabel, annars en korsad. Märk väl att _alla_ kablar inte bytt plats i en korsad kabel utan bara 4 stycken.
1 Guest(s)