nätverksproblem|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nätverksproblem
Livid
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 17, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Fick hem min nya dator i fredags och tillbringade hela dagen med att bygga ihop den. Datorns specs finns i signaturen. Nu till problemet.

Jag försöker att få kontakt med min router men jag får hela tiden ett meddelande om att nätverksanslutning är begränsad eller inte har någon kontakt med nätverket. Har testat att använda båda gigabit portarna samt ett vanligt nätverkskort för att se ifall det var pga att det är gigabit som det inte fungerade. Har även provat att byta nätverkskabel utan någon framgång. Varje gång jag försöker reparera anslutningen får jag direkt meddelandet att ip adressen inte kunde förnyas. Jag har inte en aning om vad problemet kan vara, kanske måste jag aktivera något i bios? kan inte direkt något om dfi's moderkort och det fanns ganska mycket man kunde ändra i bios

Vore tacksam för all hjälp jag kan få

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
Member Since:
November 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
992552
December 17, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

IP-adress, har du en DHCP-server i routern?

Testa ge dig själv ett fast IP och se vad som händer, testa typ 192.168.0.3, försök sedan ansluta mot routerns interface och kolla om typ DHCP är avaktiverat. Jag tvivlar nämligen starkt på att det är hårdvaruproblem, felsök mjukvaran istället..

Livid
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
992572
December 17, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hej. testade att ge mig själv ett fast ip. Har tillgång till nätverket nu och kan komma åt denna datorn, dock så kan jag inte ansluta till min router från den andra datorn. DHCP är aktiverat i routern och det fungerar utmärkt på denna maskinen. Har en d-link di-604 och såg under home --> dhcp "Static DHCP
Static DHCP is used to allow DHCP server to assign same IP to specific MAC address", skulle det kunna fungera om jag la till den andra datorns mac adress där? samt vart kan jag se vad jag för mac adress?

Livid
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
992602
December 17, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

problemet verkar vara att så fort jag ändrar till att automatiskt ta emot en ip-adress så får jag ett meddelande om att ingen kunde tas emot. Av någon anledning ger inte routern mig en ip-adress....

😕

Livid
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
992616
December 17, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Har löst problemet nu. Tog bort ett program som heter Nvidia network manager och sen så fungerade allt. 🙂

Tack för hjälpen!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL