January 22, 2002
Tja!
Har ett mycket skummt problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med!
I förra veckan gick mitt internet ner (har Labs2 via stadsnätet i Halmstad). Trodde först att det var något fel från leverantören men när det inte gått igång dagen efter började jag felsöka mitt eget nätverk.
Då jag inte kunde få någon kontakt med min router (en D-link DI-604) drog jag en kabel direkt mellan datorn och jacket i väggen, å vipps så funkade allt. Efter att ha uteslutit att det var den gammla kabeln mellan routern och datorn som var pajj så drog jag slutsatsen att det var routern som packat ihop.
Köpte därför en ny under gårdagen (lika dan som innan) å det är nu det börjar bli riktigt intressant. Alla IP-inställningar ser rätt ut. Blir via DHCP tilldelad IP-adress från routern. MEN! Jag får fortfarande ingen kontakt med routern. Får ingen kommunikation med den i min web-browser å jag kan inte pinga den. Detta verkar ju helt absurt för mig då datorn faktiskt får IP från den.
Nån som har nån aning???
January 8, 2003
Dlinks routrar överhuvudtaget har ju folk haft problem med i åratal. Di 604an är väl den som har mest problem av dem alla. De brukar överhetta och funka allmänt dåligt. Sen brukar dom bara hålla ett år eller så. Du kan försöka kolla firmware version och byta den det kan hjälpa. Annars så kanske du skulle överväga att prova ett annat märke som Netgear eller Belkin?
January 22, 2002
Japp, IP-adressen börjar på 192.168 så den är tilldelad från routern.
Blir väl ganska svårt att byta firmware om man inte kommer in i routern alls??
Har funderat över om det kan vara så att det är mitt NIC. Det som talar imot det är ju att jag faktiskt kan komma ut på nätet om jag drar kabeln direkt till jacket.
1 Guest(s)