Nätverksproblem i Gentoo Linux|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverksproblem i Gentoo Linux
Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Kort version:
Installation m.h.a. emerge [programnamn] resulterar i fel DNS-resolve. Spegelservrarnas egentliga IP-addresser blir 1.0.0.0.
GAIM vill inte ansluta alls, varken till MSN eller ICQ.
Vad kan vara tok? Ping, wget, vanlig surfning med lynx/mozilla funkar prima. Router med NAT står för internetaccessen.

Lång version:
Har flyttat till annan ort samt bytt internetleverantör.
Sitter numera NAT:ad bakom en router, med fast privat IP-adress.
Kör dualboot med Gentoo Linux och Windows. Har konfigurerat routerns DHCP-server så min dator alltid blir tilldelad samma privata IP-adress och har således konfigurerat nätverket i Windows och Gentoo för dhcp-tilldelad nätverkskonfiguration. Det mesta i Windows fungerar bra, förutom vissa småproblem som uppstår p.g.a. NAT:ningen såsom MSN-filöverföring i Miranda.

I Gentoo är det däremot lite värre. HTTP-surfning funkar fint, att pinga vad som helst funkar fint det med. Det livsviktiga verktyget emerge funkar däremot inte alls bra.

Kommandot 'emerge sync' går bra, inga problem. Men när jag skall ladda hem och installera något, t.ex. 'emerge mozilla-firefox' eller 'emerge mirrorselect' så blir det problem. När ebuild:en skall hämta hem source-paketen fungerar inte DNS-resolvs:en. Istället för att resolve:a den riktiga IP-adressen för en spegel-server så blir adressen för denna '1.0.0.0'. Vad tusan är det som kan vara fel här? Jag trodde först att det var wget som inte fixade DNS-resolve:en men kör jag wget manuellt funkar det prima.

Såhär ser /etc/hosts ut
/etc/hosts
127.0.0.1 localhost
192.168.0.2 dator1 <- Min dator
192.168.0.3 dator2

Instant-messengerprogrammet GAIM vill inte heller fungera, anslutning till varken ICQ eller MSN-servrarna misslyckas. Det "hänger" sig bara i connect-skedet.

Vad är det som kan vara knas här?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
672071
July 19, 2004 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

vad säger ipconfig ?

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
Member Since:
July 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
672968
July 19, 2004 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

om du inte redan gjort det så bör du höra med gentoo killarna på IRC.. kommer dock inte ihåg exakt men de borde hänga på #gentoo i freenode nätverket..

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
673010
July 20, 2004 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

Har kommit fram till vad det var som strulade. Det är routern och gentoo (wget snarare) som inte kommer överens med när det gäller DNS-hantering. i resolv.conf har jag routerns ip som dns-server. Jag kollade upp vilka egentliga dns-servrar som användes av routern i sin tur, och lade till dessa överst i resolv.conf. Då funkade det prima. Men det känns lite dumt för vad händer om ISP byter IP-adress på DNS-servrarna? Jo, då blir det ju fel dns-resolve igen. Konstigt att detta problem inte uppstår när jag är inne i windows, för där står routerns IP-adress som DNS-server.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
673018
July 20, 2004 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Har kommit fram till vad det var som strulade. Det är routern och gentoo (wget snarare) som inte kommer överens med när det gäller DNS-hantering. i resolv.conf har jag routerns ip som dns-server. Jag kollade upp vilka egentliga dns-servrar som användes av routern i sin tur, och lade till dessa överst i resolv.conf. Då funkade det prima. Men det känns lite dumt för vad händer om ISP byter IP-adress på DNS-servrarna? Jo, då blir det ju fel dns-resolve igen. Konstigt att detta problem inte uppstår när jag är inne i windows, för där står routerns IP-adress som DNS-server.

Det går inte att sätta automatisk identifiering av dns servrarna ?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
673054
July 20, 2004 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Har kommit fram till vad det var som strulade. Det är routern och gentoo (wget snarare) som inte kommer överens med när det gäller DNS-hantering. i resolv.conf har jag routerns ip som dns-server. Jag kollade upp vilka egentliga dns-servrar som användes av routern i sin tur, och lade till dessa överst i resolv.conf. Då funkade det prima. Men det känns lite dumt för vad händer om ISP byter IP-adress på DNS-servrarna? Jo, då blir det ju fel dns-resolve igen. Konstigt att detta problem inte uppstår när jag är inne i windows, för där står routerns IP-adress som DNS-server.

Chansen att ISP;en skulle byta ip på dns servrarna är... noll ungefär.

Men du kanske kan ändra i routern så den inte fungerar som dns, då borde den inte ge ut sig själv som dns server heller.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
673211
July 20, 2004 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU, jag har förgäves letat efter en sådan inställning i routerns webbgränssnittskonfiguration. Så jag tror inte att man som användare kan påverka hur DHCP-servern i routern skall bete sig när det gäller DNS. Det skall tilläggas att det inte är en renodlad router det rör sig om. Det är en kombination av ADSL-modem, stateful-packet-inspection-firewall samt en router. Jag läste i produktmanualen att routern "automatiskt" hanterar hur DNS-server-tilldelningen skall gå till för NAT-klienterna. Vad man menar med detta vet jag dock inte.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL