Nätverksproblem - Trådlös router (fixat! - tack alla)|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nätverksproblem - Trådlös router (fixat! - tack alla)
Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 25, 2006 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Efter påfrestande klagomål från familjen om alla sladdar som dragits genom huset har jag nu köpt en trådlös router. Jag har inga tidigare erfarenheter med trådlösa nätverk och behöver lite hjälp.

Det är så att jag själv sitter på en bärbar dator som jag vet stöder trådlöst nätverk, men p.g.a. vissa problem med det inbyggda nätverkskortet köpte jag ett nytt, externt. Nu när jag ska köra på trådlöst vill jag "aktivera" det gamla igen. Hur gör jag det? Jag minns klart och tydligt hur jag förut kunde söka efter trådlösa nätverk, något som inte längre är möjligt.

Routern är alltså installerad och klar (lampan som symboliserar wireless network lyser klart), så nu är det bara inställningar på datorerna kvar. Hur gör jag?

Tacksam för svar wink

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1062738
July 25, 2006 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

vissa laptops har knapp-kombinationer för att aktivera Wlan-kretsen.
Annars kanske det bara är så att du deaktiverat det i enhetshanteraren ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
1062742
July 25, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jojo, visst har jag sådana knappar, men ingenting händer då jag trycker på dem. Faktum är, att när jag kollar i enhetshanteraren så hittar jag endast mitt externa nätverkskort. Jag förstår ingenting :/

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1062746
July 25, 2006 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är det för en laptop? eller ännu bättre har du koll på vad det är för kort som sitter i din laptop? Är säkert bara en drivrutin som saknas, såvida du inte lyckats avaktivera det i bios eller något liknande.

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1062749
July 25, 2006 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Guardian wrote: Jojo, visst har jag sådana knappar, men ingenting händer då jag trycker på dem. Faktum är, att när jag kollar i enhetshanteraren så hittar jag endast mitt externa nätverkskort. Jag förstår ingenting :/

Och ditt externa nätverkskort är alltså ditt trådade nät?
Du har väl inte möjligtvis en Toshiba med den gömda knappen på undersidan?
Du måste nog berättar om vi ska kunna hjälpa dig, typ din hårdvara så som laptop och router. Aktivering av kryptering..
Kommer du in i routern via trådade nätet?

Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
1062750
July 25, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är en Dell XPS Gen 2 jag har. Brorsan har en likadan, och under fliken "Nätverkskort" i enhetshanteraren står det "Broadcom 570x Gigabit Integrated Controller". Detta är något jag också borde ha i min dator, men som inte visas i enhetshanteraren.

Edit: Ja, jag kommer in i routern genom det trådade nätet, som endast funkar med mitt externa kort.

Edit 2: Sådär ja! Efter mycket strul har jag nu lyckas installera rätt drivrutiner samt konfigurerat routern rätt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 94
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL