October 14, 2002
ska hjälpa till att sätta upp ett nätverk på ett litet företag. de flesta datorer har server 2003, några xp. har satt upp hemmanätverk med xp förut och detta borde inte bli mkt svårare, men för att undvika pinsamheter skulle jag uppskatta om ni gav mig tips på saker jag bör tänka på och saker som kan gå fel. tack på förhand!
January 19, 2002
Vad skall du göra? Eftersom de redan har en W2K3 server så borde ip konfigurationen redan vara klar. Skall du installera DHCP, DNS och ev WINS. Skall du konfigurera användarkonton, grupper och säkerhet. Har de flera servrar så du skall skapa redundans för domänkontrollander och DNS?
Det finns mycket att tänka på. Ge lite mer info så kan jag säkert hjälpa dig.
January 19, 2002
ok. Frågställningar.
1. Skall de köra i en arbetsgrupp eller domän.
2. Åtkomst till internet. Krävs det säkerhet för vem eller vilka som skall komma åt internet.
3. Mapp och skrivarsäkerhet.
4. Hur får klienterna IP fast eller DHCP.
5. Finns det gamla NT4 och/eller Win95/98 burkar i nätet? (WINS)
Några frågor att fundera på.
January 19, 2002
För att minska jobbet så hade jag avsatt en dator till server. Denna skulle jag sedan gjort till DC. DHCP och DNS hade installerats. Alla delade mappar skulle ligga på denna så att det enkelt kan backupas. Även skrivare skall installeras på denna för att enkelt kunna administrare dem.
Om det finns winnt och w9X klienter i nätet så kör in WINS också.
Om man verkligen vill tänja på gränserna så kan man låta den stå som "internetdelare" och VPN server via routing och remote access.
Fast det är så som jag gjort det.
1 Guest(s)