June 7, 2005
Tjo tjo...Dags för en newbie-question. Jag skulle sökt på detta men jag vet ej vad problemet är så jag fick lite diffusa svar.
Jag kör BBB 8/0.8 mbit..eller e det 8/1 mbit...meh! Iallafall, jag har problem med drastiska sänkningar av min nedladdnings hastighet när jag samtidigt laddar upp.
Jag har ungefär 750 kb/sekund optimal nedladdning. Om någon annan börjar ladda ner från mig i min optimala uppladdningshastighet, (runt 80 kb/sekund), så går min nedl. ner till kanske 100-150 kb/sekund.
Har varit av intrycket att detta är "normalt" beteende. Är det så eller är det nån inställning jag missat nånstans? 😛
June 7, 2005
mounte wrote: Då du laddar hem något så måste du/datorn tala om att du fått paket samt förfråga paket som ska skickas. Detta innebär att om du maxar din lina uppåt så blir din nedladdning lidande iom att du inte hinner förfråga och skicka svar lika fort.
Bah! Det känner jag igen...Har sett liknande diskussioner på andra ställen om det där men inte varit medveten att det var samma problem. Men hur kan jag då göra?
April 7, 2002
Adsl anväder Full duplex d.v.s. Data skickas samtidigt som den tas emot. Däremot är det en asymetrisk anslutning (8/1) vilket gör att det inte lämnas utrymme till så kallade ack-paket om hela upphastigheten används till att skicka data.
Det finns lösningar på detta och det kallas QoS, Quality of Service (sedan kan man diskutera om det ska kallas QoS eller inte) Med hjälp av QoS så kan man prioritera ner t.ex. bittorrent-trafik och prioritera upp ack-paket. vilket gör att hastigheten ner bibehålles till bekostnad på att upphastigheten blir något lägre. QoS återfinns i dyrare routrar, men om man kör t.ex. En linux/bsd burk som router så kan man få dessa funktioner.
Det finns även budgetroutrar med QoS men det är inte så vanligt.
Tips. Linksys WRT54GL och dd-wrt firmware ger goda möjligheter till QoS på en 8/1 lina, däremot svårare på en 24/1 lina då routern då blir lite överbelastad.
September 1, 2002
HardCoder wrote: Adsl anväder Full duplex d.v.s. Data skickas samtidigt som den tas emot. Däremot är det en asymetrisk anslutning (8/1) vilket gör att det inte lämnas utrymme till så kallade ack-paket om hela upphastigheten används till att skicka data.
Det finns lösningar på detta och det kallas QoS, Quality of Service (sedan kan man diskutera om det ska kallas QoS eller inte) Med hjälp av QoS så kan man prioritera ner t.ex. bittorrent-trafik och prioritera upp ack-paket. vilket gör att hastigheten ner bibehålles till bekostnad på att upphastigheten blir något lägre. QoS återfinns i dyrare routrar, men om man kör t.ex. En linux/bsd burk som router så kan man få dessa funktioner.
Det finns även budgetroutrar med QoS men det är inte så vanligt.Tips. Linksys WRT54GL och dd-wrt firmware ger goda möjligheter till QoS på en 8/1 lina, däremot svårare på en 24/1 lina då routern då blir lite överbelastad.
Det var nåt i den stilen jag menade 😀
January 7, 2006
hej själv kör jag med cfosspeed http://www.cfos.de/speed/cfoss.....eed_se.htm o det fungerar helt utan problem men måste gör lite inställningar kan va lite jobbigt o hitta rätt för just din anslutning men ett bra tips e o ladda hem nåt samtidigt som du laddar upp o sen leka me instsällningarna så ser du om du får rätt lycka te
December 3, 2004
Jonne88 wrote: [quote=Amstaff]Är väl det som är bra då BBB har 1mbit upp med 2-8mbit tjänsterna, telia har väl bara 0.25 och 0.5 upp?
Jag har telia adsl 8mbit.
Jag har 0.8 upp och 8 ner.
Och så det var, får iaf 2mbit från bbb i veckan så de har ju 1mbit upp.
Sitter med telia 0.5 nu så lite snabbare går det väl hoppas jag..
September 1, 2006
Akta dej noga för cFosSpeed...installerade det ikväll...fuckade upp det mesta i datorn som har med internet att göra(msn, ie och några andra grejer). Och när jag avinstallerade det så funkade grejerna fortfarande inte. Fruktar att jag måste installlera om datorn. Hela anledningen till varför jag installerade cFosSpeed var att DU Super Controler http://www.homeqos.com/ inte fungerade på 64bitars XP. Jag rekomenderar starkt att du provar DU Super Controler det är hur enklet som hels man lär sig inställningarna på 5 sec.
1 Guest(s)