Nedladdning sänks vid uppladdning?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nedladdning sänks vid uppladdning?
Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
Member Since:
June 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 14, 2006 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo tjo...Dags för en newbie-question. Jag skulle sökt på detta men jag vet ej vad problemet är så jag fick lite diffusa svar.

Jag kör BBB 8/0.8 mbit..eller e det 8/1 mbit...meh! Iallafall, jag har problem med drastiska sänkningar av min nedladdnings hastighet när jag samtidigt laddar upp.

Jag har ungefär 750 kb/sekund optimal nedladdning. Om någon annan börjar ladda ner från mig i min optimala uppladdningshastighet, (runt 80 kb/sekund), så går min nedl. ner till kanske 100-150 kb/sekund.

Har varit av intrycket att detta är "normalt" beteende. Är det så eller är det nån inställning jag missat nånstans? 😛

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1068449
August 14, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Då du laddar hem något så måste du/datorn tala om att du fått paket samt förfråga paket som ska skickas. Detta innebär att om du maxar din lina uppåt så blir din nedladdning lidande iom att du inte hinner förfråga och skicka svar lika fort.

Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
Member Since:
June 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1068453
August 14, 2006 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

mounte wrote: Då du laddar hem något så måste du/datorn tala om att du fått paket samt förfråga paket som ska skickas. Detta innebär att om du maxar din lina uppåt så blir din nedladdning lidande iom att du inte hinner förfråga och skicka svar lika fort.

Bah! Det känner jag igen...Har sett liknande diskussioner på andra ställen om det där men inte varit medveten att det var samma problem. Men hur kan jag då göra?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1068455
August 14, 2006 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan inget göra åt det, såvida din uppkoppling inte kör med Full Duplex då kan du tvinga nätverkskortet att köra full duplex. (ADSL kör inte full duplex).

Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
Member Since:
June 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1068457
August 14, 2006 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Du kan inget göra åt det, såvida din uppkoppling inte kör med Full Duplex då kan du tvinga nätverkskortet att köra full duplex. (ADSL kör inte full duplex).

:cy: :cy:

Fasen! Nåväl..tack för hjälpen grabbs..

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1068466
August 14, 2006 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Adsl anväder Full duplex d.v.s. Data skickas samtidigt som den tas emot. Däremot är det en asymetrisk anslutning (8/1) vilket gör att det inte lämnas utrymme till så kallade ack-paket om hela upphastigheten används till att skicka data.
Det finns lösningar på detta och det kallas QoS, Quality of Service (sedan kan man diskutera om det ska kallas QoS eller inte) Med hjälp av QoS så kan man prioritera ner t.ex. bittorrent-trafik och prioritera upp ack-paket. vilket gör att hastigheten ner bibehålles till bekostnad på att upphastigheten blir något lägre. QoS återfinns i dyrare routrar, men om man kör t.ex. En linux/bsd burk som router så kan man få dessa funktioner.
Det finns även budgetroutrar med QoS men det är inte så vanligt.

Tips. Linksys WRT54GL och dd-wrt firmware ger goda möjligheter till QoS på en 8/1 lina, däremot svårare på en 24/1 lina då routern då blir lite överbelastad.

ruf an
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
Member Since:
September 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1068502
August 14, 2006 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du testar att begränsa din uppladdning då?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1068507
August 14, 2006 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

HardCoder wrote: Adsl anväder Full duplex d.v.s. Data skickas samtidigt som den tas emot. Däremot är det en asymetrisk anslutning (8/1) vilket gör att det inte lämnas utrymme till så kallade ack-paket om hela upphastigheten används till att skicka data.
Det finns lösningar på detta och det kallas QoS, Quality of Service (sedan kan man diskutera om det ska kallas QoS eller inte) Med hjälp av QoS så kan man prioritera ner t.ex. bittorrent-trafik och prioritera upp ack-paket. vilket gör att hastigheten ner bibehålles till bekostnad på att upphastigheten blir något lägre. QoS återfinns i dyrare routrar, men om man kör t.ex. En linux/bsd burk som router så kan man få dessa funktioner.
Det finns även budgetroutrar med QoS men det är inte så vanligt.

Tips. Linksys WRT54GL och dd-wrt firmware ger goda möjligheter till QoS på en 8/1 lina, däremot svårare på en 24/1 lina då routern då blir lite överbelastad.

Det var nåt i den stilen jag menade 😀

Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
Member Since:
June 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1068539
August 15, 2006 - 3:14 am
sp_Permalink sp_Print

ruf an wrote: Om du testar att begränsa din uppladdning då?

Jo då skulle det funka, det vet jag genom erfarenhet.Men jag kan tyvärr inte använda netlimit utan att bekymra mig om att jag blir kickad.

megax
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
January 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1069192
August 17, 2006 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

hej själv kör jag med cfosspeed http://www.cfos.de/speed/cfoss.....eed_se.htm o det fungerar helt utan problem men måste gör lite inställningar kan va lite jobbigt o hitta rätt för just din anslutning men ett bra tips e o ladda hem nåt samtidigt som du laddar upp o sen leka me instsällningarna så ser du om du får rätt lycka te

Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
Member Since:
June 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1069259
August 17, 2006 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, ska pröva det..5 sekunder efter jag trycker på "skicka knappen".

Avatar
Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
Member Since:
December 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1069282
August 17, 2006 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Är väl det som är bra då BBB har 1mbit upp med 2-8mbit tjänsterna, telia har väl bara 0.25 och 0.5 upp?

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
Member Since:
June 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1069289
August 17, 2006 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Amstaff wrote: Är väl det som är bra då BBB har 1mbit upp med 2-8mbit tjänsterna, telia har väl bara 0.25 och 0.5 upp?

Jag har telia adsl 8mbit.
Jag har 0.8 upp och 8 ner.

Avatar
Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
Member Since:
December 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1069290
August 17, 2006 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jonne88 wrote: [quote=Amstaff]Är väl det som är bra då BBB har 1mbit upp med 2-8mbit tjänsterna, telia har väl bara 0.25 och 0.5 upp?

Jag har telia adsl 8mbit.
Jag har 0.8 upp och 8 ner.

Och så det var, får iaf 2mbit från bbb i veckan så de har ju 1mbit upp.

Sitter med telia 0.5 nu så lite snabbare går det väl hoppas jag..

Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
Member Since:
June 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1069366
August 18, 2006 - 6:05 am
sp_Permalink sp_Print

Det där cFosSpeed progget verkar vara bra i visa saker..Men som det sades: inställningarna är en bitch. För mig som är ganska svag på nätverk i allmänhet så är det mesta rena grekiskan blandat med propaganda om hur bra cFosSpeed är.

ant0n
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
September 1, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1073510
August 31, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Akta dej noga för cFosSpeed...installerade det ikväll...fuckade upp det mesta i datorn som har med internet att göra(msn, ie och några andra grejer). Och när jag avinstallerade det så funkade grejerna fortfarande inte. Fruktar att jag måste installlera om datorn. Hela anledningen till varför jag installerade cFosSpeed var att DU Super Controler http://www.homeqos.com/ inte fungerade på 64bitars XP. Jag rekomenderar starkt att du provar DU Super Controler det är hur enklet som hels man lär sig inställningarna på 5 sec.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL