September 2, 2003
Jag har undrat över en sak ett tag nu, säkert en jättelätt förklaring. Men here goes: jag sitter på en telia adsl lina hemma 0.5mbit, och när jag tankar och spelar online samtidigt så får jag ju lagg(välkänt fenomen). Altså när jag tankar i typ 10 kb/s så använder jag ju inte hela bandbredden men får endå lagg i online spel. Varför?
Denna fråga kanske varit uppe tidigare, då får ni tillrättavisa..
Tacksam för alla teorier å förslag..
September 2, 2003
Jag såg nu att det redan fanns en liknande tråd uppe.. fast den verkade ju inte leda till någon lösning, får hoppas att denna gör det.
Jadu telia8000 verkar ju inte helt fel tyvärr kan jag inte få det :(, hadde jag bott några hundra meter söderut hadde jag säkert kunnat få BBB. Telia 2000 däremot kan jag få och skall nog uppgradera snart. (Nu när 10gb gränsen e borta)
Men det hör inte till ämnet utan frågan lyder : Varför upplever man lagg i onlinespel när man tankar i under 50%(eller mindre) än bandbredden tillåter?.
September 1, 2002
Jag tror det har att göra med tekniken i sig, att Telia inte implementerat Full Duplex-stöd (dvs att skicka data samtidigt som man tar emot).
Det blir lagg p.g.a. att ut-paketen från spelet måste vänta på att paketet från nerladdningen i bakgrunden har kommit in innan det spelpaketet kan skickas iväg.
Jämför med en dörr med en lång kö på vardera sida där bara 1 person kan passera genom. Om folk från ena kön passerar tar det lång tid för personerna i den andra kön att komma förbi dörren.
Som ManicBlue skriver så skulle det kanske kunna lösas med en QoS-service som prioriterar paketen från spelet högre än nerladdningspaketen. Men förmodligen blir då nerladdningen väldigt mycket slöare och ryckigare.
1 Guest(s)