October 7, 2004
Jag försöker just nu supporta en polare med en Netgear WGT624 på distans. Det verkar som om han inte kan surfa in på routerns konfig-sidor med Mozilla eller Opera. Med IExplorer funkar det men den vill man ju helst undvika.
Jag tycker det låter konstigt eftersom folk kör med Netgear och Linuxburkar, vilket ju förutsätter att man kan använda Mozilla eller någon annan browser som följer standarden för att komma åt routern.
En förklaring, någon?
October 7, 2004
Polaren sitter i Tyskland och eftersom tyskarna är usla på att lära sig språk (det blir ju inte bättre av att de dubbar alla filmer), så är givetvis routerns firmware på tyska.
En gissning är ju att översättningen har gjorts av någon slappskalle som på någon vänster har kvaddat vissa av websidorna så att de inte längre funkar i Mozilla. T ex gick "Connection Status"-sidan inte att få fram. I stället kom det bara fram HTML-kod som text i det fönstret.
October 7, 2004
Uppdatering: Min polare försökte uppgradera firmware med routerns inbyggda update-rutin men fick en ny tysk skräpfirmware som bara körde med IExplorer.
Nytt försök: in på Netgear.com och ladda ner engelsk firmware manuellt. Et voila - nu funkar det med Opera och Mozilla!
Alltså har översättaren varit ännu en av dessa "hacka tills det funkar i IExplorer"-klåpare.
1 Guest(s)