Nostlgi-problem? 56k-modem som inte fungerar korrekt|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nostlgi-problem? 56k-modem som inte fungerar korrekt
KrW
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
June 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kommer ett härligt nostalgi-problem. Hoppas att det ska finnas någon som kan ge något förslag eller någon idé till vad felet kan vara.

Jag pratade med min far idag och han har problem med sitt modem. Det är ett gammalt hederligt 56k från Telia och har i runda slängar sju år på nacken. Varje gång han trycket på Anslut så kommer det igång och den börjar slå upp numret. Dock stannar den efter bara ett par sekunder, och är kvar i "pip"-stadiet (det börjar alltså inte "brusa"). Han har försökt flera gånger, men med samma resultat.

Till saken hör att modemet uppför sig väldigt konstigt. Han har alltid strömsladden utdragen ur modemet, ty om datorn är avstängd och telefonen ringer så startar datorn. Detta har jag observerat själv förresten.

Det leder mig till att tro att det är någon form av hårdvarufel. Han ska prova att koppla in det i ett annat telefonjack när han kommer hem från jobbet och eventuellt leta upp ett gammalt reservmodem från källaren. Ska försöka hjälpa honom med att installera om drivrutiner och kontrollera inställningar också (detta är dock någonting jag inte tror att han har ändrat) över telefonen.

Ville mest höra om någon känner igen symptomen och kan ge några uppslag?

Tack på förhand.

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1061551
July 22, 2006 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Det har med tiden den har på sig vid uppkoppling, den är ställd för snävt, kommer tyvärr inte ihåg var man ändrade på detta, så det får du klura ut själv wink

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1061769
July 22, 2006 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där med att den startar om telefonen ringer tror jag heter Wake on Ring (om minnet inte sviker mig), kolla om du kan stänga av den funktionen.

Edit: Eller så var det Wake on Modem.

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1061776
July 23, 2006 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Wake on modem/ring finns att ställa in i BIOS wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL