March 27, 2003
Nu har jag äntligen lyckats övertala honom. Vi ska skaffa trådlöst nätverk i vårt lilla hushåll.
Jag har spetsat in mig på den här routern:
http://se.pricerunner.com/netw.....26/details
Främst för att många här på forumet har sagt att den är bra *pekar på stormaz* och för att den får bra betyg på Pricerunner.
Två laptops ska fungera i nätverket;
Den ena har "Ethernet, IEEE 802.11b, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet"
och den andra "WiFi (802.11b) / IEEE 802.11b, Fast Ethernet"
Då borde dom väl funka!?
Sen ska jag ha ett PCI-kort också, vilket av dessa två?
NETGEAR WG311T 802.11B/G 11/54/108 MBPS WLAN PCI (445:-)
NETGEAR WG311 802.11B/G WIRELESS PCI ADAPTER (395:-)
Alltså;
Är routern bra?
Funkar laptopsens inbyggda nätverkskort tillsammans med routern?
Vilket PCI-kort är bäst?
Snabba svar uppskattas då det helst ska beställas så att grejorna kommer innan helgen... 8)
May 23, 2001
Två laptops ska fungera i nätverket;
Den ena har "Ethernet, IEEE 802.11b, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet"
och den andra "WiFi (802.11b) / IEEE 802.11b, Fast Ethernet"
Då borde dom väl funka!?
Dom fungerar, allt är ju kompatibelt med allt när det gäller Ethernet... Fast du får ju inte Gigabit hastigheten med routern, den stödjer ju bara 100 men det borde räcka.
Sen ska jag ha ett PCI-kort också, vilket av dessa två?
NETGEAR WG311T 802.11B/G 11/54/108 MBPS WLAN PCI (445:-)
NETGEAR WG311 802.11B/G WIRELESS PCI ADAPTER (395:-)
Kort nummer ett (WG311T ) så får du upp trådlösa nätverket lite snabbare iaf. Som du vet är det ju halvduplex osv. Någonting man ska tänka på är att Netgears 108mbps fungerar bara med Netgear produkter. Och dlinks 108mbps fungerar bara med dlink produkter...
Alltså;
Är routern bra? Klart den är, jag äger ju en 😛 Skämt å sido den är bra, haft ett problem med den och tiscali men då uppdatera jag mjukvaran så fungerade det prima sen.
Funkar laptopsens inbyggda nätverkskort tillsammans med routern? Jepp, om det är Ethernet standard så fungerar det. Och allt är ju Ethernet idag...
Vilket PCI-kort är bäst? Vetifan, men verkar ju vara vettigt att ta ett Netgear 108mbps.
Edit: En sak till också, Netgears support är underbar, lång väntetid men det är ju gratissamtal så det är ingen fara om man har handsfree. Dock så får man prata med en riktigt tekniker som är kunnig, iaf vad jag upplevde när jag ringde dem.
Jag borde bli säljare hos Netgear 🙂
December 31, 2002
Jag håller med om att du gjorde ett bra val när du valde Netgear.
Själv körde jag på D-link förrut och det var nog mitt sämsta kölp någonsin. 👿
Så om någon senare läser det här och funderar mellan Netgear och D-link kan jag säga att den modell av d-link jag hade inte ens var värd plasten skalet bestod av. Köp Netgear!
Hehe. Nej jag jobbar inte heller på Netgear 🙂
December 3, 2003
Är det inte så att om han kör 1 lr 2 burkar med .11b så går hela nätet ner till 11mbps? Och att det isf är helt onödigt med ett 802.11g kort?
Är kanske helt ute o cyklar, men har för mig att ja läst det nånstans... Men i vilket fall som helst ere ju onödigt med ett 108mbps kort när han inte har nån annan klient att kommunicera med i 108mbps 🙂
May 23, 2001
bran wrote: Är det inte så att om han kör 1 lr 2 burkar med .11b så går hela nätet ner till 11mbps? Och att det isf är helt onödigt med ett 802.11g kort?
Är kanske helt ute o cyklar, men har för mig att ja läst det nånstans... Men i vilket fall som helst ere ju onödigt med ett 108mbps kort när han inte har nån annan klient att kommunicera med i 108mbps 🙂
Du kanske har någon klient som kopplas in via kabel. Sen vet man aldrig vad framtiden har att erbjuda. Det där med att hela nätet går ner till b standarden verkar ltie oroande, det vet jag inte. Fast jag tror inte det gör det, vore ju extremt osmidigt isf.
May 23, 2001
Ett kort som stödjer G standarden stödjer ju även B standarden. Allting är ju bakåtkompatibelt. Fast jag tror att den kan köra både G och B samtidigt.
Man kan ju ställa in om man bara vill köra G eller bara B i rotuern. Finns även en tredje, där kör man både G och B, borde ju då fungera så att en kör på G och en annan på B.
1 Guest(s)