Ny router, eller?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny router, eller?
Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
Member Since:
October 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har en d-link 804, och den verkar strula en del.

Vi har bbb 10 mbit fiber, och det borde ju gå i rätt okey speed vid surf...

Men Lite då och då, oftast på kvällarna, börjar internet sega enormnt!
Tar 10 minuter att komma in på en sida, om man ens kmr in.
Msn är en omöjlighet, likaså spel.

Detta är inte enbart för mig, utan även för mina 2 brorsor som också delar på linan.
Anledningen till att jag tror det är routern, är att det oftast blir bra igen en stund när man restartat routern/dragigt ut/satt in tp-kablarna igen.

Så här är frågorna.
1. Är det routerns fel eller något annat? tycker ju internetet ska kunna ha samma speed dygnet runt.

2. Om man nu ska skaffa en ny router, ge mig något förslag, hört att man ska undvika d-link i framtiden och sattsa på netgear eller ett tredje märke som jag glömnt namnet på=)

3. kul att sidan är uppe igen.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
Member Since:
March 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
791648
December 8, 2004 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

D-link är felet! Köp Netgear eller 3com!

Jacobsson
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
Member Since:
January 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
791677
December 8, 2004 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: D-link är felet! Köp Netgear eller 3com!

Herregud !

Att D-link är felet kanske inte är hela sanningen

Har du t.ex kollat med D-link supporten om det finns ny firmware, eller om de har andra kända problem med denna produkt ? http://www.dlink.se/

Det finns så många märken du kan välja mellan så som redan sagts som netgear, 3com men det finns även Linksys, SMC, Zyxel, Belkin, Cisco, PowerBit och säkert x antal fler modeller som finns på clas ohlson, biltema osv..

Men prova först att fixa den produkt du har ! sedan om det ändå inte fungerar så fundera över att köpa ny router/brandvägg/gateway eller vad man nu ska ge med som bra namn...

Men när du köper ev. en ny så fundera på vilka funktioner den ska ha samt hur mycket får den kosta. Kvalite & pris går oftast hand i hand.

Men enligt min Cisco instruktör så blev han imponerad av SMC ...

/ Henrik J

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
Member Since:
March 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
791787
December 8, 2004 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja Smc ska vara hyfsade. Snackade med en killa som var hel nöjd med hans. Dom är dessutom billiga under 400kr nya.

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
Member Since:
October 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
792073
December 9, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

hur uppdaterar man firmware då?

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
Member Since:
March 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
792200
December 9, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Laddar hem en ny från d-links hemsida. Sedan så går du in i routern och laddar in den. Vanligtvis skriver man 192.168.0.1 i adressfältet i din webbläsare.

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
796349
December 14, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jacobsson wrote: [quote=skinner]D-link är felet! Köp Netgear eller 3com!

Herregud !

Att D-link är felet kanske inte är hela sanningen

Har du t.ex kollat med D-link supporten om det finns ny firmware, eller om de har andra kända problem med denna produkt ? http://www.dlink.se/

Det finns så många märken du kan välja mellan så som redan sagts som netgear, 3com men det finns även Linksys, SMC, Zyxel, Belkin, Cisco, PowerBit och säkert x antal fler modeller som finns på clas ohlson, biltema osv..

Men prova först att fixa den produkt du har ! sedan om det ändå inte fungerar så fundera över att köpa ny router/brandvägg/gateway eller vad man nu ska ge med som bra namn...

Men när du köper ev. en ny så fundera på vilka funktioner den ska ha samt hur mycket får den kosta. Kvalite & pris går oftast hand i hand.

Men enligt min Cisco instruktör så blev han imponerad av SMC ...

/ Henrik J

Jag är ledsen, men det är verkligen hela sanningen.
Man ska inte behöva uppgradera firmware när man köper en router det är orimligt. Och även om man gör det behöver det inte fungera efter det.

På deras nästa routrar måste man säkert öppna dom och löda ihop 6 kontakter för att den ska funka, det ska inte behöva va så.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
796997
December 15, 2004 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Frodo wrote:
Jag är ledsen, men det är verkligen hela sanningen.
Man ska inte behöva uppgradera firmware när man köper en router det är orimligt. Och även om man gör det behöver det inte fungera efter det.

På deras nästa routrar måste man säkert öppna dom och löda ihop 6 kontakter för att den ska funka, det ska inte behöva va så.

Man behöver inte men man kan ju prova uppgradera mjukvaran ändå.

Jacobsson
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
Member Since:
January 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
797234
December 15, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det första jag gör med en ny hårdvara ur kartong är att kolla efter nya drivrutiner eller firmware..

har pysslat på tok för länge som tekniker för att inte göra misstaget att tro en produkt är helt OK ur kartong.

det tar tid för en produkt från tillverkning, packning, leverans från asien, till lager ut till butik.. . det tar inte 1dag... under denna tid hinner det hända mycket.

Sedan så finns det alltid på tillverkarens hemsida anvisningar ang uppdateringar mm...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 105
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL