Ny router till 24mbit|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny router till 24mbit
Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 20, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja nu har man beställt 24mbit. Blev inte BBB som beräknat utan Telia istället. Men nu till saken. Den router jag har idag, en Netgear RP114 stödjer inte mer än 10mbit på WAN porten. Och då jag ska ha 24mbit så vill jag förståss inte att routern ska bli en flaskhals.

Har därför tänkt att köpa en ny router. Men självklart har man vissa krav.
#Man ska kunna blockera portar till en viss dator vid speciella tidpunkter.
#Troughpout(stava) ska vara vara tillräckligt bra så att jag får ut så mycket som möjligt av bredbandet.
#NAT
#Portforwardning ... och allt det andra som brukar vara i routrarna 🙂

Att kunna blocka portar vid speciella tidpunkter kan vi skippa i nödfall. Men portblockning måste fungera. Brorsan spelar alldeles för mycket CS så min far vill kunna blockera portarna emellanåt.

Så vilken router tror ni passar mig bäst ? Då jag inte är så påläst inom routrarna idag så tänkte jag be om er hjälp.

Har ju en klar förkärlek till Netgear då den jag har nu har fungerat så otroligt bra. Väldigt nöjd i det ansendet.

Såhär ser mitt nätverk ut ifall det är till någon hjälp. Dock ska det då vara 24mbit istället för 0.5mbit
[Image Can Not Be Found]

Tack på förhand !

//MVH Stellan

Avatar
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
February 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
894452
May 20, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

"Brorsan spelar alldeles för mycket CS så min far vill kunna blockera portarna emellanåt". :)R :)R :)R :trans:

Mouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 420
Member Since:
March 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
894477
May 20, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna funkar fin fint: http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed

Finns även med 4'a portar.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894540
May 20, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: "Brorsan spelar alldeles för mycket CS så min far vill kunna blockera portarna emellanåt". :)R :)R :)R :trans:

Det är tyvärr sant 😛

En polare tipsa om denna routern som han själv använder. Netgear RP614V3

Han säger att den fungerar bra 🙂

Ska inspektera den lite närmare innan jag köper en själv bara.

Kostar bara 399kr här hos lokala webshopen.

beirut_nisse
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
Member Since:
February 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
894623
May 20, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

En polare tipsa om denna routern som han själv använder. Netgear RP614V3

Han säger att den fungerar bra 🙂

Jag har Telia 24Mbit och har haft problem med RP614v3. För det första så har jag inte fått Dynamic DNS tjänsten att funka som den ska utan måste gå in och "uppdatera" inställningarna ganska ofta.

För det andra så vet jag inte om den verkligen stödjer 24Mbit för att det funkar perfekt under ett tag (17.1Mbit på tptest mot BBB), men några dagar efter inpluggandet av routern så begränsas hastigheten till 6.76 Mbit(vilket var den hastighet jag kom upp till med 8 Mbit).
Då måste jag plugga ur modem + router + ethernetkabel från dator och reboota dem(tar 2 min för varje komponent att uppdateras).

Så min kommentar är att RP614v3 verkar ha ett problem med internetuppkopplingen.

När jag var på Alina Systems och köpte den så sade de att den borde klara av 24Mbit eftersom att v3 är uppdatering på v2 och den stödjer det fullt ut. (Jag köpte dock v3 eftersom att den var nyare och kostade 100-200 kr mindre)

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894645
May 20, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

beirut_nisse wrote:

En polare tipsa om denna routern som han själv använder. Netgear RP614V3

Han säger att den fungerar bra 🙂

Jag har Telia 24Mbit och har haft problem med RP614v3. För det första så har jag inte fått Dynamic DNS tjänsten att funka som den ska utan måste gå in och "uppdatera" inställningarna ganska ofta.

För det andra så vet jag inte om den verkligen stödjer 24Mbit för att det funkar perfekt under ett tag (17.1Mbit på tptest mot BBB), men några dagar efter inpluggandet av routern så begränsas hastigheten till 6.76 Mbit(vilket var den hastighet jag kom upp till med 8 Mbit).
Då måste jag plugga ur modem + router + ethernetkabel från dator och reboota dem(tar 2 min för varje komponent att uppdateras).

Så min kommentar är att RP614v3 verkar ha ett problem med internetuppkopplingen.

När jag var på Alina Systems och köpte den så sade de att den borde klara av 24Mbit eftersom att v3 är uppdatering på v2 och den stödjer det fullt ut. (Jag köpte dock v3 eftersom att den var nyare och kostade 100-200 kr mindre)

Det lät ju mindre bra. Men den borde ju stödja 24mbit iom att du endå fick 17mbit ett par dagar. Sen att det går ner beror nog på något annat.

Men jag tror faktiskt jag köper den endå. 30 dagars öppet köp så jag kan ju faktiskt ta och se hur det fungerar. Polaren har haft sitt 24mbit i ett par dagar bara och änsålänge krånglar det inte iaf. Får hoppas det fortsätter att fungera bra.

Men jag får se hur det artar sig. Men tack för upplysningen iaf 🙂 Vill verkligen inte köpa en D-Link iaf 😛

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
894673
May 20, 2005 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

netgearen stödjer upp mot 80Mbit på WAN porten så 24Mbps skall inte vara några problem 😉

men tidsbaserad NAT .. hm 🙂 de vete sjutton om den hade, har en liggandes i en låda bredvid mig, men det var länge sedan jag använde den

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894675
May 20, 2005 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: netgearen stödjer upp mot 80Mbit på WAN porten så 24Mbps skall inte vara några problem 😉

men tidsbaserad NAT .. hm 🙂 de vete sjutton om den hade, har en liggandes i en låda bredvid mig, men det var länge sedan jag använde den

Nja det vet jag inte heller om den hade. Vet inte om det kallas så, men man kunde blockera portar mot en viss dator efter ett schema. Kunde inte titta så noga men jag förmodar att man kunde ändra efter vissa tider. Låter som det iaf 🙂

beirut_nisse
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
Member Since:
February 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
894695
May 20, 2005 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: men tidsbaserad NAT .. hm 🙂 de vete sjutton om den hade, har en liggandes i en låda bredvid mig, men det var länge sedan jag använde den

TEXT från routern:
Block Services Help
Block Services allows you to block Internet Access by specific users on your local network based on their IP address. For example, you can prevent the use of certain Internet services such as surfing the web (http) to everyone or just a few people on your network. Services Blocking can be configured to be on Never, on Per Schedule, or on Always

Schedule Help
If you have set up content filtering on the Block Sites page or service blocking on the Block Services page, you can set up a schedule for when blocking occurs or when access isn't restricted.

To block keywords, services, or Internet domains based on a schedule:

Select Every Day.
or
Select one or more days.
If you want to limit access completely for the selected days, select All Day.
or
If you want to limit access during certain times for the selected days, type a Start Blocking time and an End Blocking time.
Note: Enter the values as 24-hour time. For example, 10:30 am would be 10 hour and 30 minute and 10:30 pm would be 22 hour and 30 minute.
Click Apply.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894704
May 20, 2005 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

beirut_nisse wrote: Massa bra text

Det låter ju jättebra 🙂 Får hoppas det fungerar lika bra som det låter iaf 🙂

Är nog helt spikad till att köpa en sådan router nu. Är ju som sagt 30dagars öppet köp så är den inget för mig så lämnar jag tillbaka den 🙂

Tack för all info ni bidragit med 🙂

//MVH Stellan

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL