Nybörjare som vill ha trådlöst nätverk hemma|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nybörjare som vill ha trådlöst nätverk hemma
Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 15, 2011 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan alla glada!

Tänkte införskaffa mig ett trådlöst nätverk hemma, men vet inte riktigt vilken router / switch jag skall välja.
Modemet jag distribuerar för tillfället är ett ZyXEL P-66H D1 Triple PlLay Modem. Den router jag tänk köpa är en: D-Link DIR-655, Extreme N Wireless. Vet ni hur kompatibel en sådan är till modemet?

Tacksam för svar!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1262240
February 15, 2011 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

655 är okej, men wlan styrkan är sådär. Finns andra bra routers ute från linksys som i min mening presterar betdyligt bätter på wlan.
Netgear skall även ha en bra modell, minns inte namnet på den dock.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
1262241
February 15, 2011 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1262341 wrote: 655 är okej, men wlan styrkan är sådär. Finns andra bra routers ute från linksys som i min mening presterar betdyligt bätter på wlan.
Netgear skall även ha en bra modell, minns inte namnet på den dock.

Okej.
Hur är det med adressering av dessa enheter? Blir det inte lite "kejko" när man har 2 routrar (modemet har en inbyggd)?

EDIT 1:
Har inte ett bättre nätverkskort än vad som denna klarar av, så den räcker nämligen alldeles utmärkt. Skall bara ha en bärbar dator och mobilen till det trådlösa. 🙂

EDIT 2:
"Hej!
Tack för din förfrågan.
Zyxel modemet är bryggat vilket innebär att allt skickas vidare direkt. Det skall inte vara några problem att ansluta en router efter modemet.

När du kopplar in en router efter modemet så ställer du in routern till att hantera anslutningen dynamiskt, automatisk ip adress samt dns.

Med vänlig hälsning

Robin Högdahl
Telia Kundservice"

Antar att jag inte behöver fundera mer ^^

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1263235
March 13, 2011 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är riktigt som popeye skriver att du helst bryggar modemet om du skall koppla in en router efter den. Du slipper då ip konflikter och dubbla brandväggar(faktiskt tredubbla om du räknar med brandväggen på windows) vilket kan göra det segt att surfa. När det sedan gäller tips på routrar så finns det mycket bra och mycket skit. Faktum är att jag sitter hemma med tre trådlösa routrar av olika märke. En netgear N1 modemrouter, en Belkin playmax N router och en tio år gammal D-Link 524 som jag uppgraderat firmware på. Faktum är att jag kan hemma sitta och surfa trådlöst i nästan 100 Mbit på både Belkin och netgear medans grannen två våningar ovanpå bara kan surfa på min tio år gamla D-link. Han får dock en uppkopplingshastighet av 20-30 Mbit genom två tjocka stengolv. Det tycker jag är duktigt av en så gammal router. Sedan har vi en gyllene regel vi som sysslar med nätverk. Försök att använda delar från samma tillverkare överallt. Brukar ge mindre problem samtidigt som du bara behöver ringa en support vid problem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 600
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL