May 1, 2003
Som sagt så klarar inte min NETGEAR DG834GT av alla datorer hemma.
Det är det trådlösa som hela tiden lägger ner och är väldigt ostabilt när flera datorer är igång samtidigt. Det är totalt 3 trådlösa och 1 kabelansluten. Ser även ut att kunna bli ytterliggare en trådlös inom en snar framtid.
Tips på riktigt bra modem med router som klarar av detta? Får kosta lite bara det fungerar.
Kanske en bättre lösning att köpa separat modem och separat router? Tips på bra produkter som håller måttet?
Tack på förhand!
Edit: Om jag köper ny router, kan jag använde min DG834GT som modem bara? Så slipper jag köpa det iaf.
October 11, 2005
Jag känner igen mig allt för väl i precis samma situation(även om det var andra produkter). Men till min(och kanske din) fördel så ska jag så gärna dela med mig hur jag löste det.
Som du så var mitt trådlösa nät också skit, spelade ingen roll om det var tungt belastat eller inte, det gick ner varje kvart. När jag skaffade ny bärbar så bestämde jag mig att skaffa ny router med, denna gången köpte jag den "bästa" jag kunde hitta, och fan vad nöjd jag är.
Som jag har det nu kör jag min gamla router/modem bridged, dvs det agerar bara modem(inget annat) medans min router sköter resten(dvs inloggningsuppgifter, dns osv - bor i oslo och kör med telenor så vet inte om det är samma system du har, men jag loggar in med PPPoE uppgifter om jag minns rätt). Jag köpte som sagt en dyr router(2000kr), nämligen Dlink DIR-855. Allt jag kan säga är att det är den bästa router jag någonsin haft, och jag har inte haft de minsta problem med den alls. Får ut jävla bra hastighet i det trådlösa nätet, och den ger gigabitportar om du kopplar via sladd. Jag har aldrig "tappat kontakten" med den, och då har jag använt den i ett par månader nu.
Så vad jag kan säga dig är att om du är villig att lägga ner 2000kr på en router, och är lite galen som jag, gör det. Dock så är det ju inget inbyggt modem i den, men sökte lite på google och det verkade som om ditt modem går att sätta i bridged mode. Kolla lite om du hittar nått i manualen eller i inställningarna på routern.
Hoppas jag kunde vara till lite hjälp iaf.. 🙂
2 Guest(s)