August 23, 2001
Skulle behöva lite hjälp med att få till detta om det är möjligt.
Har en pfsense brandvägg.
DNS hos loopia som pekar om familjenbjornsson.se till en websida jag har på min SynologyNAS.
Nu ska jag ha en kompis SynologyNAS hemma hos mig med egen hemsida och eget domännamn men då bakom samma pfsense brandvägg. Har har också konto hos loopia men hostar inte hemsidan själv men vill nu göra det, fast hos mig =)
Har tittat lite på denna guide men får inte till det, vet inte ens om den gör det jag vill men enligt rubriken så borde den ju det 😛
dns - Having two subdomains on one public IP addres behind pFsense router - Server Fault
January 9, 2004
Hej.
Det du vill göra går egentligen inte. Anledningen är att DNS pekar endast mot IP adresser. Dvs har du en DNS som pekar op hej1.se till ip 10.10.10.10 och sedan har du en till som heter hej2.se som också pekar mot 10.10.10.10, då kommer du att nå samma webbserver oavsett vilken adress du går in på.
Det finns dock några sätt att gå runt det på. Om du har en webbserver med IIS så kan du i IIEs bindings peka att all trafik som kommer från hej2.se ska gå till site A och allt som kommer från hej1.se ska till Site B.
Ett annat alternativ är att göra som de förslår i tråden och använda en reversed proxy. Vilket i praktiken blir samma sak. Det blir ungefär som en "webserver" som du kör på pfsense boxen som sedan skickar vidare rätt trafik till rätt ställe.
Om jag hade vart du så hade jag satt upp en redirect site.
Dvs du pekar båda domänerna till samma webbserver och första sidan som du kommer till läser av domänen som man skrev in, och beroende på det så skickas du vidare till site A eller site B. Borde vara hyfsat enkelt med php.
1 Guest(s)