Olika domännamn till två webservrar samma wan IP? | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Olika domännamn till två webservrar samma wan IP?
This topic is locked
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
februari 11, 2015 - 6:10 e m
sp_Permalink sp_Print

Skulle behöva lite hjälp med att få till detta om det är möjligt.
Har en pfsense brandvägg.
DNS hos loopia som pekar om familjenbjornsson.se till en websida jag har på min SynologyNAS.

Nu ska jag ha en kompis SynologyNAS hemma hos mig med egen hemsida och eget domännamn men då bakom samma pfsense brandvägg. Har har också konto hos loopia men hostar inte hemsidan själv men vill nu göra det, fast hos mig =)

Har tittat lite på denna guide men får inte till det, vet inte ens om den gör det jag vill men enligt rubriken så borde den ju det 😛
dns – Having two subdomains on one public IP addres behind pFsense router – Server Fault

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1296561
februari 12, 2015 - 9:04 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej.
Det du vill göra går egentligen inte. Anledningen är att DNS pekar endast mot IP adresser. Dvs har du en DNS som pekar op hej1.se till ip 10.10.10.10 och sedan har du en till som heter hej2.se som också pekar mot 10.10.10.10, då kommer du att nå samma webbserver oavsett vilken adress du går in på.

Det finns dock några sätt att gå runt det på. Om du har en webbserver med IIS så kan du i IIEs bindings peka att all trafik som kommer från hej2.se ska gå till site A och allt som kommer från hej1.se ska till Site B.

Ett annat alternativ är att göra som de förslår i tråden och använda en reversed proxy. Vilket i praktiken blir samma sak. Det blir ungefär som en ”webserver” som du kör på pfsense boxen som sedan skickar vidare rätt trafik till rätt ställe.

Om jag hade vart du så hade jag satt upp en redirect site.
Dvs du pekar båda domänerna till samma webbserver och första sidan som du kommer till läser av domänen som man skrev in, och beroende på det så skickas du vidare till site A eller site B. Borde vara hyfsat enkelt med php.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1296608
februari 21, 2015 - 4:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan siteA respektive siteB då ligga på två olika servrar på mitt interna nätverk då? eller måste de två sidorna ligga på IIS servern?
Ska sätta upp en IIS server iaf och se vad jag får till =)

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
301 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

azsstthodoUY azsstthodoUY

KennethquapyEW KennethquapyEW

ThomasWapKB ThomasWapKB

MichaelmoileUI MichaelmoileUI

RaymondNeapsQG RaymondNeapsQG

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL