December 17, 2005
mrrn jag kör öppet wlan hemma. Till stor del för att det är lättast... Min fråga är då
Vid brott där någon använt mitt öppna wlan, kan jag bli dömd för brottet? Då polisen bara skulle haft IP-adress m.m INGA andra bevis så att säga.. Vad tror ni hade hänt i en domstol... Man skulle väl omöjligtvis kunna bli dömd för något?
Har något sånt fall tagits upp i Sverige?
March 10, 2003
Du ansvarar för linan då det är ditt namn som står på kontraktet (eller din förmyndare om du bor hemma).
I avtalet brukar det vara ganska väl specifierat vad du får och inte får göra med, dock väldigt sällan folk faktiskt läser det (även om dom många ggr skulle behöva det).
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 17, 2005
Ctrl wrote: Du ansvarar för linan då det är ditt namn som står på kontraktet (eller din förmyndare om du bor hemma).
I avtalet brukar det vara ganska väl specifierat vad du får och inte får göra med, dock väldigt sällan folk faktiskt läser det (även om dom många ggr skulle behöva det).
Jo vad det står i mitt avtalet är en sak. Men min leverantör Bredbandsbolaget är ej en domstol...
March 10, 2003
Nja, Syftade mer på att den personen som står på kontraktet är ansvarig för att det efterföljs. Din IP kan bara spåras till ditt hem, dom kan inte spåra om det var någon annans dator på ditt nätverk som utförde handlingen som anses olaglig eller bryter mot avtalet som man skrivit på.
Dessutom att köra Wlan utan säkerhet är bara dumt, veta att många runt omkring mig gör det. Tror jag har runt 30 öppna nätverk inom 300meter. Varav de närmaste har jag sett till att dom säkrat sina nätverk. 😈
Utdelade skrivare brukar få ett antal sidor utskrivna men texten "Säkra ditt nätverk" i vit liten text medans resten av pappret är svart. Alternativ om dom delar ut mappar brukar jag lägga in lite bilder i bmp formatet på en sidådär 50-60mb med samma budskap.
Kanske inte snällt men dom brukar lära sig iaf. 😛
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 17, 2005
Ctrl wrote: Nja, Syftade mer på att den personen som står på kontraktet är ansvarig för att det efterföljs. Din IP kan bara spåras till ditt hem, dom kan inte spåra om det var någon annans dator på ditt nätverk som utförde handlingen som anses olaglig eller bryter mot avtalet som man skrivit på.
Dessutom att köra Wlan utan säkerhet är bara dumt, veta att många runt omkring mig gör det. Tror jag har runt 30 öppna nätverk inom 300meter. Varav de närmaste har jag sett till att dom säkrat sina nätverk. 😈
Utdelade skrivare brukar få ett antal sidor utskrivna men texten "Säkra ditt nätverk" i vit liten text medans resten av pappret är svart. Alternativ om dom delar ut mappar brukar jag lägga in lite bilder i bmp formatet på en sidådär 50-60mb med samma budskap.
Kanske inte snällt men dom brukar lära sig iaf. 😛
Må vara dumt men jag är slö.. Och jo spårningen visar ju min ip. Men kan man dömma någon genom att bara få ip:n vid brott? Känns ju väldigt långsökt..
Typ så här.. Du låser inte din bil på natten, någon tar den och dödar en människa, genom att köra över honom. Åker du dit då? 🙄
March 10, 2003
Om dom ställer tillbaka bilen igen blir det du som blir misstänkt, om du inte anmält bilen stulen. För dom lånar ju bara ditt internet, dom tar det inte ifrån dig.
December 25, 2000
Tror inte att du kan bli dömd för jag tror att de måste kunna bevisa att det var du som gjorde brottet. Dock tror jag att du kan bli misstänkt och kallas in till förhör och kanske t.om. hamna i domstol, vilket inte är speciellt roligt. Så om jag var du skulle jag göra det lätt för dig genom att helt enkelt aktivera kryptering.
Några tror här eftersom jag inte är jurist och inte kan alla lagar, jag är dock ganska säker på min sak eftersom jag pysslar med lite hobbyjuridik.
December 17, 2005
Viu: ungefär det jag också tror..
Adam wrote: Tycker den här diskussionen är ganska korkad. Att säkra upp ett WLAN iaf litegrann brukar inte ta många minuter. Nästan säker på att tillverkaren till routern till-och-med har en guide du kan följa. Stöter du på problem finns ju NH här för dig.
Men min fråga handlar inte om att säkra mitt wlan. Sen vet jag hur man kryperar med wep/wpa men jag tänker inte göra det.. Därör jag vill ha svar på min fråga.
December 25, 2000
Bjornstrom wrote: Viu: ungefär det jag också tror..
[quote=Adam]Tycker den här diskussionen är ganska korkad. Att säkra upp ett WLAN iaf litegrann brukar inte ta många minuter. Nästan säker på att tillverkaren till routern till-och-med har en guide du kan följa. Stöter du på problem finns ju NH här för dig.
Men min fråga handlar inte om att säkra mitt wlan. Sen vet jag hur man kryperar med wep/wpa men jag tänker inte göra det.. Därör jag vill ha svar på min fråga.
Jag hoppas du är medveten om att om du inte använder WEP/WPA så skickas väldigt mycket information helt i klartext. T.ex. MSN/ICQ skickar allt utom login informationen i klartext vilket betyder att vem som helst kan se vad du skriver. Sedan skickar de flesta sidor allting inklusive login/lösenord i klartext så om du inte krypterar så ha då för guds skull inte samma lösenord till viktiga saker som till de "vanliga" sidorna.
Chansen att någon gör något dumt med denna information eller utnyttjar ditt nät till något elakt är ju inte så speciellt stor men dumt att riskera eftersom det är så lätt att åtgärda och inte betyder något extra problem.
Tänk också på att redan att vara misstänkt för något riktigt dåligt som t.ex. barnporr är väldigt dåligt och även om du frias eftersom de inte kunde bevisa att det var du så kanske inte alla är av åsikten att du är oskyldigt för att du frias.
September 12, 2001
Bjornstrom wrote: Viu: ungefär det jag också tror..
[quote=Adam]Tycker den här diskussionen är ganska korkad. Att säkra upp ett WLAN iaf litegrann brukar inte ta många minuter. Nästan säker på att tillverkaren till routern till-och-med har en guide du kan följa. Stöter du på problem finns ju NH här för dig.
Skämtar du ?
Jag hoppas verkligen att du skämtar här att du INTE vill säkra ditt wlan.
Herregud...
August 15, 2006
Nu kanske ViU har helt rätt men jag har fått för mig att ägaren till abonemanget kan hållas ansvarig. Kan liknas vid att fortkörningsböter numera inte är personliga utan går till bilens ägare oavsett vem som kört, sen är det upp till ägaren att hålla reda på vem som använder hans bil.
Men som sagt, bara en teori...
March 14, 2001
bacil wrote: Nu kanske ViU har helt rätt men jag har fått för mig att ägaren till abonemanget kan hållas ansvarig. Kan liknas vid att fortkörningsböter numera inte är personliga utan går till bilens ägare oavsett vem som kört, sen är det upp till ägaren att hålla reda på vem som använder hans bil.
Men som sagt, bara en teori...
Vägverket wrote: Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella böter.Den som åkt fast och genom Polisens utredning identifierats som förare får en straffpåföljd i form av penningböter.
Kommer det att bli så att det blir bilägaren som får böter även om någon annan kör bilen?
Svar: I dag är det föraren som får böta om han eller hon kört för fort. Vi känner inte till om det kommer att bli någon förändring.
Se och lär!
March 10, 2003
Å andra sidan så gäller det där med fartkameror den ägare bilen står på. Vilket gör att ägaren till bilen får böterna.
Tycker det är lättare att jämnföra fartkamreror och öppna wlan isf.
March 14, 2001
Ctrl wrote: Å andra sidan så gäller det där med fartkameror den ägare bilen står på. Vilket gör att ägaren till bilen får böterna.
Nej, citaten här ovanför är tagit från vägverkets sidan "Frågor om fartkameror" (eller liknande). Så nej, kan föraren inte identifieras så avskrivs ärendet och ingen får böter..
December 17, 2005
Snorch wrote: [quote=Ctrl]Å andra sidan så gäller det där med fartkameror den ägare bilen står på. Vilket gör att ägaren till bilen får böterna.
Nej, citaten här ovanför är tagit från vägverkets sidan "Frågor om fartkameror" (eller liknande). Så nej, kan föraren inte identifieras så avskrivs ärendet och ingen får böter..
hehe bra det ju..
Hur som helst så kommer jag inte krypera. Och jag kan nog det också utan risk att få 50år fängelse.... :cy:
August 15, 2006
Ok, lite dåligt exempel med fortkörningsböterna om man nu inte ändrat lagen vilket jag visst fått för mig att man gjort
Men säg att det är parkeringsböter så kan det inte misstolkas. Kollade även på vad BBB säger i sitt användaravtal och där står det att du som abonennt är skyldig att hålla koll så att ditt abonemang inte missbrukas och du ska även se till att obehöriga (utanför ditt hushåll) inte kan använda din uppkoppling.
1 Guest(s)