June 16, 2004
Hejsan jag hade tänkt att öppna en port genom brandväggen mest för att det ska gå snabbare att tanka via torrents och sen kanske dc++
jag har en ultimat brandvägg som blockerar väldigt mycket 🙂 den är till stor hjälp, har nästan aldrig fått något virus. bara nån liten mask nån gång! men den segar ju även ner det mesta. överallt så står det att ifall det går segt att tanka och så, så ska man öppna en port. så jag tänkte testa det. men jag vet inte riktigt hur man gör och vad allt betyder.
så här ser det ut där jag öppnar portar:
http://upl.silentwhisper.net/u.....5/port.JPG
kan nån förklara vad allt är? TCP, UDP och alla port ingångar :S
sen är det större risk för att få in virus och liknande?
tack
September 13, 2001
Strangeworld wrote: Hejsan jag hade tänkt att öppna en port genom brandväggen mest för att det ska gå snabbare att tanka via torrents och sen kanske dc++
jag har en ultimat brandvägg som blockerar väldigt mycket 🙂 den är till stor hjälp, har nästan aldrig fått något virus. bara nån liten mask nån gång! men den segar ju även ner det mesta. överallt så står det att ifall det går segt att tanka och så, så ska man öppna en port. så jag tänkte testa det. men jag vet inte riktigt hur man gör och vad allt betyder.
så här ser det ut där jag öppnar portar:
http://upl.silentwhisper.net/u.....5/port.JPG
kan nån förklara vad allt är? TCP, UDP och alla port ingångar :S
sen är det större risk för att få in virus och liknande?
tack
En ultimat brandvägg blockar inte bara "väldgt mycket", och släpper absolut inte igenom ngn mask.
Det kommer heller inte att gå fortare om du öppnar en port, i ngt p2p program. Portar har inget med strypning av bandbredd att göra, om din brandvägg ändå gör det så är det en dålig brandvägg.
June 16, 2004
är en ultimat brandvägg något eller? jag bara slängde till me nåt ord för den segar eller blockerar ganska mycket!
men jag kan ju t ex inte va active på dc++ och på många spel kan jag inte starta en server för brandväggen blockerar. sen torrents går inte så snabbt för brandväggen blockerar dom..
men ska jag ha tcp eller udp? 🙂
June 16, 2004
okej! men nu har jag öppnat en port för både torrent och för dc++
på dc++ står det att jag är active nu men jag får inte fram något när jag söker 🙁 jag har testat att starta om dc oxå !
sen på torrent så går det ungeför 30-40 kb/s snabbare 🙂 och det är lite bättre iaf !
vad är det för fel då?
June 16, 2004
vad menas med interna ip? skak olla på faqen oxå !
jag tog mitt ip som kommer upp ifall man går in på typ http://www.whatismyip.com ?
June 16, 2004
typiskt att sidan där det står, inte fungerar nu 🙁
jag har öppnat den port som warcraft 3 använder men jag kan fortfarande inte göra ett game på online!
jagh ar skrivit port nummret på "utsida port" sen skrivit in min ip på "insida värd" och sedan samma port nummer på "insida port"
har jag verkligen gjort rätt så?
September 13, 2001
Strangeworld wrote: typiskt att sidan där det står, inte fungerar nu 🙁
jag har öppnat den port som warcraft 3 använder men jag kan fortfarande inte göra ett game på online!
jagh ar skrivit port nummret på "utsida port" sen skrivit in min ip på "insida värd" och sedan samma port nummer på "insida port"
har jag verkligen gjort rätt så?
Vad har du för brandvägg ?
Har du läst på hur brandväggar fungerar ?
Kolla upp hur man reglerar trafik mellar två "interface" ?
edit: stavfel.
1 Guest(s)