May 29, 2001
Något mycket märkligt
Jag har flyttat och har precis fått min 12/9 (BBB) vdsl lina inkopplad igen och hastigheten sög totalt, jag mätte med tptest statistik (den mäter bara tcp) och fick 5Mb/s donwstream (trafik till mig) och 4Mb/upstream (trafik från mig. Jag mätte under två dygn och det blev inte bättre, så jag mailade BBB's support och i samband med det så kopplad jag ur min sladdlösa telefon, för den bara strulade. Testade igen och nu låg jag på 8Mb/s upstream och ca 7Mb/s downstream, sen fick jag ett svar efter 2 dyng från supporten att dom had sett att mitt modem har plockat upp någon slags störning men att den fungerarde ok nu. Det var som f-n tänkte jag och drog om alla kablar så att ingen kabel låg paralellt med någon ström/signalförande kabel av något slag, flyttade också bort modemet som tidigare stod på min stärkare, och i den sitter det ju en transformator. Nu mätte jag igen, 10,4Mb/s downstream och 8Mb/s upstream!!! Snacka om förbättring.
Så det är ju ett tips, skulle vara kul om fler provade det och gav feedback i den här tråden om det blev någon skillnad.
Några riktlinjer:
Överhörning(crosstalk) uppstår lättast om 2 kablar löper paralellt med varandra, inte lika stor risk om dom bara korsar varandra. En kabel som är ihoprullar fungerar nästan som en antenn när det gäller att plocka upp störningar, så det ska man undvika.
Störkällor kan vara:
Elkablar, närverkskablar?, trådlösa telefoner, bildskärmar, transformatorer, lysrör, trådlös nätverks utrustning, bluetooth enheter?
TP Test statistik hittar ni här:
http://www.tptest.se/statistik.....oryId=1332
March 27, 2003
squarepusher wrote: Några riktlinjer:
Överhörning(crosstalk) uppstår lättast om 2 kablar löper paralellt med varandra, inte lika stor risk om dom bara korsar varandra. En kabel som är ihoprullar fungerar nästan som en antenn när det gäller att plocka upp störningar, så det ska man undvika.
Störkällor kan vara:
Elkablar, närverkskablar?, trådlösa telefoner, bildskärmar, transformatorer, lysrör, trådlös nätverks utrustning, bluetooth enheter?
Dvs, allt i ett modernt hem. 😉
Nej men seriöst, bra tråd! Mycket bra information, även om jag tror det är ofrånkomligt med kabelhärvor, parallella kablar, trådlösa enheter osv...
April 11, 2003
Bra info det där.
Här är ett annat TP-test som man slipper ha ett program till.
Sen för ett par dagar sedan hitta jag denna sida med ett program som optimerar internetanslutningen. Vet inte om det funkar elle inte, men det kan ju iaf vara kul att prova ifall det funkar.
May 29, 2001
Haha!! kom och tänka på en sak som jag lärde mig när jag läste el-tele, man kan ju testa med en sk "RF choke", den består av en ferrit toroid (ser ut som en munk med hål), sen tar man den ände av telesladden som går in i modemet och lindar den några varv runt axeln på toroiden, det ska i alla fall ta bort all högfrekventa störningar som har smitit in i kabeln. Ska bli kul och se om det gör någon skillnad
February 16, 2004
squarepusher wrote: Haha!! kom och tänka på en sak som jag lärde mig när jag läste el-tele, man kan ju testa med en sk "RF choke", den består av en ferrit toroid (ser ut som en munk med hål), sen tar man den ände av telesladden som går in i modemet och lindar den några varv runt axeln på toroiden, det ska i alla fall ta bort all högfrekventa störningar som har smitit in i kabeln. Ska bli kul och se om det gör någon skillnad
Men använder inte adsl/vdsl just högfrekvens? eller kanske ännu högre än de ligger på.
1 Guest(s)