April 13, 2002
Någon vänligt sinnad själ som har lust att ge mig ett exempel på vad som händer i varje lager när ett packet skickas från en punk till en annan genom OSI-modellen. T.ex när jag skickar ett msn meddelande från min trillian i win till gaim i linux. Ta det så utförligt och djupt det går =)
September 17, 2001
snällare än så här tänker jag inte vara:
OSI ("Open System Interconnection")
Applikationsnivå: Filöverföring, FTP, HTTP, mejl m.m. på program- och användarnivå. Programmen tolkar informationen.
Presentationsnivå: På denna nivå ”översätts” applikationskod till nätverkskod, som gör att data kan överföras från en dator till en annan. Även kod för komprimering och kryptering.
Sessionsnivå: Sockets, kommunikationslänk mellan två nätverksprogram; mellan en klient och en server. Bestämmer hur uppkopplingen mellan sändare och mottagare; klient och server skall ske.
Transportsnivå: Under denna nivå avgörs vilket nätverksprotokoll som skall användas under kommunikationen.
Nätverknivå: Adressering; IP och anpassning till det valda nätverksprotokollet.
Länknivå: Ethernet, IEE 802.11b, Token Ring, MAC-adresser osv.
Fysisk nivå: Nätverkskablar; koppartråd; koaxialkabel; optisk fiber…
källa: mitt eget arbete
August 22, 2005
jo det var en likadan tråd får nån vecka sen, men svaren där gav ju inte så mycket. ViU's länkar var bra, det var allt.
SiBBoR wrote: källa: mitt eget arbete
om du skrev mer om OSI-modellen så skulle jag vara evigt tacksam om jag kunde få studera ditt arbete närmare.
1 Guest(s)