osynlig brandvägg? nåt e fel iallafall|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
osynlig brandvägg? nåt e fel iallafall
Doktorn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
July 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt började me att jag lyckades klanta till de och ladda hem ett virus när jag skulle ha en fix till ett program, skyller på att jag var väldigt trött.

Så jag laddade hem nod32 och körde det och ad-aware/spybot för att få bort viruset. Allt blev som vanligt efter det men sen när jag skulle använda dc++ så märkte jag att jag inte kunde connecta till någon annan eller ladda hem nåt, det blev timed out eller det här meddelandet "en befintlig anslutning tvingades att stänga av fjärrvärddatorn" men jag kan köra i passiv mode och det fungerar.

Sen märkte jag även att när jag skapade warcraft3 games så kunde ingen joina dom. Så det är ungefär som jag har nån osynlig brandvägg.

Så jag testade först att försöka installera panda antivirus men det gick inte för jag hade tydligen mcafee fw installerad, vilket jag inte har och inga filer från det heller på datorn. Så jag installerade norton istället och körde en scan, den hittade inget speciellt men problemet är fortfarande kvar.

Jag har win xp sp2 och ingen router/brandvägg. Nån som har nåt bra tips eller varit med om nåt liknande?

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006531
January 22, 2006 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett bra tips (om än försent ) är alltid ha en antivirus program igång. Inte bara efter man har blivit smitad. Sen har du ingen brandvägg heller ?! Försöker du bjuda in all malware/virus/spyware och spammare där ute eller? Det finns gratis antivirus och gratis brandväggar (förutom den inbuggda i XPn) som fungerar alldeles utmärkt. Ladda ner microsoft antispyware och kör en scan, sen prova med kaspersky AV och kör en scan med den också. Norton är inte världens bästa...Och som sagt skärp till din dators säkerhet så kommer du slippa såna här problem. Lite sund förnuft räcker långt...

BowmorE
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
Member Since:
September 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1006546
January 22, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

kör inte alls med antivirus eller brandvägg. scannar bara min dator 1gång i månaden. räcker gott och väl. tror ingen vill gå in i min dator och kolla på lite bilder eller lite textdokument

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006551
January 22, 2006 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

BowmorE wrote: kör inte alls med antivirus eller brandvägg. scannar bara min dator 1gång i månaden. räcker gott och väl. tror ingen vill gå in i min dator och kolla på lite bilder eller lite textdokument

du har antagligen aldrig hört om spyware/malware (som tex "presenterar" olika reklamskit åt dig) det är inte en person som "lägger" den i din dator, utan du kan få den bara genom att surfa in på en sida som är gjort för såna som dig 🙂
Det borde bli olagligt att äga en en dator utan nåt slags "körkort" för den, där man skulle bli tvungen att lära sig iaf grunderna innan man skulle få "körkortet"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL