July 9, 2003
Allt började me att jag lyckades klanta till de och ladda hem ett virus när jag skulle ha en fix till ett program, skyller på att jag var väldigt trött.
Så jag laddade hem nod32 och körde det och ad-aware/spybot för att få bort viruset. Allt blev som vanligt efter det men sen när jag skulle använda dc++ så märkte jag att jag inte kunde connecta till någon annan eller ladda hem nåt, det blev timed out eller det här meddelandet "en befintlig anslutning tvingades att stänga av fjärrvärddatorn" men jag kan köra i passiv mode och det fungerar.
Sen märkte jag även att när jag skapade warcraft3 games så kunde ingen joina dom. Så det är ungefär som jag har nån osynlig brandvägg.
Så jag testade först att försöka installera panda antivirus men det gick inte för jag hade tydligen mcafee fw installerad, vilket jag inte har och inga filer från det heller på datorn. Så jag installerade norton istället och körde en scan, den hittade inget speciellt men problemet är fortfarande kvar.
Jag har win xp sp2 och ingen router/brandvägg. Nån som har nåt bra tips eller varit med om nåt liknande?
March 5, 2005
Ett bra tips (om än försent ) är alltid ha en antivirus program igång. Inte bara efter man har blivit smitad. Sen har du ingen brandvägg heller ?! Försöker du bjuda in all malware/virus/spyware och spammare där ute eller? Det finns gratis antivirus och gratis brandväggar (förutom den inbuggda i XPn) som fungerar alldeles utmärkt. Ladda ner microsoft antispyware och kör en scan, sen prova med kaspersky AV och kör en scan med den också. Norton är inte världens bästa...Och som sagt skärp till din dators säkerhet så kommer du slippa såna här problem. Lite sund förnuft räcker långt...
March 5, 2005
BowmorE wrote: kör inte alls med antivirus eller brandvägg. scannar bara min dator 1gång i månaden. räcker gott och väl. tror ingen vill gå in i min dator och kolla på lite bilder eller lite textdokument
du har antagligen aldrig hört om spyware/malware (som tex "presenterar" olika reklamskit åt dig) det är inte en person som "lägger" den i din dator, utan du kan få den bara genom att surfa in på en sida som är gjort för såna som dig 🙂
Det borde bli olagligt att äga en en dator utan nåt slags "körkort" för den, där man skulle bli tvungen att lära sig iaf grunderna innan man skulle få "körkortet"
1 Guest(s)