Paketkollisioner|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Paketkollisioner
Con
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 27, 2003 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har problem med att få min uppkoppling (BBB) att gå nog snabbt eller rättare sagt i rätt hastighet. Supporten påstår att det är många paketkollisioner på min port. Hur kommer jag undan det? NIC:en fungerar bra och har gjort det förut har inte haft några problem att ligga på rätt hastighet med en annan 10Mbits uppkoppling.

Kabeln är det nog inte för jag har testat med en annan och legat på samma låga hastighet 3,5Mbit. Testade också med en switch emellan och det blev lite bättre men inte bra nog.

Nån som har nån idé vad jag ska göra?

NIC Realtek RTL 8139

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
322472
April 27, 2003 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Testat HalfDuplex ? brukar köra det när jag lanar för så många andra
kör fullduplex och kloggar igen nätverket med packetloss.
Men för min brukar det gå fort. Inte så stor skillnad på Half & Full
som man kan tro med dagens datorer. Det var värre förr.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
322700
April 27, 2003 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Min erfarenhet säger att Realtek baserade kort inte kommer få plats i mina datorer. Investera i ett intelbaserat kort istället!

Con
Siktar mot toppen
Medlem
322802
April 27, 2003 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Har testat det mesta nu, verkar som att det blir att gå ner på stan och köpa ett nytt nätverkskort då........realteken åker i soptunnan.

Spelar det någon roll hur man kopplar tp-kabeln? Gjorde bara så att jag satte likadant i båda ändarna och det funkar i alla fall, men gör det nån skillnad om jag kopplar om på nåt annat sätt?

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
322855
April 27, 2003 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det spelar roll hur du kopplar nätverkskabeln. Rent elektriskt är det korrekt med att det är samma i bägge ändar. Men vitsen med KAT-5 är att man ska få bort överhörning och störningar genom att man skickar viss signal genom rätt par.

Som att jämföra med IDE-kablage. Den 40-poliga kabeln ger egentligen samma resultat som den 80-poliga kabeln. Men den 80-poliga kabeln har ju jordade trådar mellan varje tråd för att få ner brus och störningar.

Här hittar du hur du ska göra en TP-kabel: http://w1.857.telia.com/~u8571.....w32se.html

Con
Siktar mot toppen
Medlem
322982
April 28, 2003 - 1:09 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att kabeln jag har inte går efter dom vanliga färgkoderna det var därför jag klämde den som jag gjorde den är dessutom skärmad, i länken som du skickade stod det att man helst inte ska använda skärmade pga svåra jordproblem.....vad kan jordproblemen ställa till med?

Tack för att du tar dig tid och hjälper mig.

Con
Siktar mot toppen
Medlem
322983
April 28, 2003 - 1:16 am
sp_Permalink sp_Print

Färgerna i kabeln jag använder är; Grå, Rosa, Blå, Röd, Brun, Grön, Gul och Vit. Har inte lyckats hitta nån sida där det står hur man ska koppla med dom färgerna.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
323007
April 28, 2003 - 5:44 am
sp_Permalink sp_Print

Du skulle nog hitta en ny kabel. Trådparen skall vara tvinnade i kabeln vilket jag misstänker att dom inte är i din kabel?

Jordproblemet kan orsaka stora störningar, allt från lätta störningar till stora störningar (ingen trafik alls).

Det ska vara färgerna som står på den länkade sidan. Annars är kabeln avsedd för annat.

Con
Siktar mot toppen
Medlem
323259
April 28, 2003 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Trådparen är tvinnade så det borde gå att få kabeln att fungera som vanligt. Ska ner på stan och se om jag hittar nåt bättre nätverkskort idag och köpa nya kontakter så att jag kan klämma om kabeln så då borde det bli bättre.

Går det att själv kolla om det är många kollisioner genom nåt program eller liknande vet att det går att göra i Unix men inte hur man gör i win XP.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
323303
April 28, 2003 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

intel har bra utilities för att övervaka sitt nätverkskort, annars vet jag inte.

Jag tror det inte är några problem med din kabel. Här på jobbet har vi på många ställen vanlig terminalkabel (3-par,) och vi tuffar på i 100mbit nästan överallt :). Dock blir det mycket CRC-errors i loggarna, men inget som märks i praktiken.

Con
Siktar mot toppen
Medlem
323491
April 28, 2003 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag bytt NIC till ett 3com 3c905c och klämt om kabeln så nu ska det inte vara nåt som helst problem här hos mig. Ska kolla med BBB nu och se vad dom har att säga till sitt försvar.....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 344
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL