December 21, 2002
Har problem med att få min uppkoppling (BBB) att gå nog snabbt eller rättare sagt i rätt hastighet. Supporten påstår att det är många paketkollisioner på min port. Hur kommer jag undan det? NIC:en fungerar bra och har gjort det förut har inte haft några problem att ligga på rätt hastighet med en annan 10Mbits uppkoppling.
Kabeln är det nog inte för jag har testat med en annan och legat på samma låga hastighet 3,5Mbit. Testade också med en switch emellan och det blev lite bättre men inte bra nog.
Nån som har nån idé vad jag ska göra?
NIC Realtek RTL 8139
March 10, 2003
Testat HalfDuplex ? brukar köra det när jag lanar för så många andra
kör fullduplex och kloggar igen nätverket med packetloss.
Men för min brukar det gå fort. Inte så stor skillnad på Half & Full
som man kan tro med dagens datorer. Det var värre förr.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 21, 2002
Har testat det mesta nu, verkar som att det blir att gå ner på stan och köpa ett nytt nätverkskort då........realteken åker i soptunnan.
Spelar det någon roll hur man kopplar tp-kabeln? Gjorde bara så att jag satte likadant i båda ändarna och det funkar i alla fall, men gör det nån skillnad om jag kopplar om på nåt annat sätt?
July 2, 2001
Ja, det spelar roll hur du kopplar nätverkskabeln. Rent elektriskt är det korrekt med att det är samma i bägge ändar. Men vitsen med KAT-5 är att man ska få bort överhörning och störningar genom att man skickar viss signal genom rätt par.
Som att jämföra med IDE-kablage. Den 40-poliga kabeln ger egentligen samma resultat som den 80-poliga kabeln. Men den 80-poliga kabeln har ju jordade trådar mellan varje tråd för att få ner brus och störningar.
Här hittar du hur du ska göra en TP-kabel: http://w1.857.telia.com/~u8571.....w32se.html
December 21, 2002
Problemet är att kabeln jag har inte går efter dom vanliga färgkoderna det var därför jag klämde den som jag gjorde den är dessutom skärmad, i länken som du skickade stod det att man helst inte ska använda skärmade pga svåra jordproblem.....vad kan jordproblemen ställa till med?
Tack för att du tar dig tid och hjälper mig.
July 2, 2001
Du skulle nog hitta en ny kabel. Trådparen skall vara tvinnade i kabeln vilket jag misstänker att dom inte är i din kabel?
Jordproblemet kan orsaka stora störningar, allt från lätta störningar till stora störningar (ingen trafik alls).
Det ska vara färgerna som står på den länkade sidan. Annars är kabeln avsedd för annat.
December 21, 2002
Trådparen är tvinnade så det borde gå att få kabeln att fungera som vanligt. Ska ner på stan och se om jag hittar nåt bättre nätverkskort idag och köpa nya kontakter så att jag kan klämma om kabeln så då borde det bli bättre.
Går det att själv kolla om det är många kollisioner genom nåt program eller liknande vet att det går att göra i Unix men inte hur man gör i win XP.
July 2, 2001
intel har bra utilities för att övervaka sitt nätverkskort, annars vet jag inte.
Jag tror det inte är några problem med din kabel. Här på jobbet har vi på många ställen vanlig terminalkabel (3-par,) och vi tuffar på i 100mbit nästan överallt :). Dock blir det mycket CRC-errors i loggarna, men inget som märks i praktiken.
1 Guest(s)