PCI-wlankort med smoothwall?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PCI-wlankort med smoothwall?
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 22, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Kör smoothwall 2.0 på en dator och kopplar den vidare till en 3com router som jag använder som accesspunkt och switch.
Funderade nu på om jag kunde stoppa in ett tredje nätverkskort i smoothwallburken och använda det till det trådlösa nätverket o slippa ha 3com routern.
Någon som vet att detta funkar? Och kanske kan rekommendera ett kort?

Klockenstein
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 560
779976
November 23, 2004 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

Är 3com routern både en switch och en accesspunkt? Blir det inte lite svårt att dela på enheten då ;-)?

Stoppa in 3 nätverkskort av olika modeller/märken i datorn, iaf jag tycker att det är lättare att hålla reda på vilket som är vilket då.

Finns en "hardware compatibility list" på http://www.smoothwall.org har jag för mej, kan inte kika för sajten e haxxad :P.
Finns iaf en lista överkompatibla nätverkskort till Smoothwalls "Corporate server" här: http://www.smoothwall.net/supp...../hcg/?id=4 behöver inte skillja så mycke från smoothwall express tycker jag! Har testat med Realtek 8129(10Mbit) & 8139(10/100Mbit) och 3Com 903(10/100Mbit) och 503(10Mbit) kort utan problem med smoothwall express! har du inte redan ett 3Com 903 kort skulle jag plockat i ett sånt.

iaf, när du konfigurerar smoothwall gör du kortet du kopplar mot internet "rött", det du kopplar till ditt kabeldragna LAN med switch(eller twistad kabel?!) gör du till "grönt" nätverkskort och till slut kopplar du din trådlösa accesspunkt till kortet du gör till "orange" eller DMZ (DeMilitarized Zone) för att få ett säkert trådlöst nätverk!

Hoppas det hjälpte dej!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
780052
November 23, 2004 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Missförstånd, jag uttryckte mig nog lite oklart.

Jag använder 3comroutern som trådlös ap/switch dvs, jag har stängt av nat, dhcp osv.
Jag har en fullt fungerande smoothwall med ett 3com-nätverkskort och och ett från intel.

Frågan var huruvuida det går att använda ett trådlöst kort för i smootwhallburken istället för att ha 3comroutern.

Tack för tipset om kompatibilitetslistan, det tänkte jag inte på. Ska kolla så fort sidan är uppe igen.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
782685
November 26, 2004 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla så att det finns drivare till det trådlösa pci kortet så att det kan fungera som en AP

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL