December 8, 2005
hej igen 😀
de här är lite fortsättning till den här tråden https://www.nordichardware.se/.....45721.html skapade en nyt "fräsch" tråd (förlåt över att jag skapade ny tråd ..men den andra tråden blev lite seg)
----------------------------------
så nu till problemet.
jag började om från början (om du läser andra tråden men du behöver inte) och instalerade Xampp som skulle innehålla allt jag behöver (php mysql med mera)
1 men hur/vart editerar/configurera jag servern? (kan inte förstå/hitta i xampp)
2 och vart ska jag lägga min hemsida "root"
3 och vart lägger jag till "hemsidor" om jag vill ha flera sidor på samma server
4 hur(var) ska jag konfigurera att när jag går in på på min no-ip.org address att den ska komma till min sida istället för Xammps sidan
:bok:
TACK
March 27, 2003
FAQ: http://www.apachefriends.org/e.....ndows.html
Installationsdokumentation: http://www.apachefriends.org/f.....0XAMPP.pdf
Forum: http://www.apachefriends.org/f.....ge=english
Google: http://www.google.com
Btw: Varför avinstallerar du alltid allt du fått i ordning när du stöter på ett "problem"...? Du lär ju aldrig bli klar om du fortsätter på det viset... 🙄
December 8, 2005
Btw: Varför avinstallerar du alltid allt du fått i ordning när du stöter på ett "problem"...? Du lär ju aldrig bli klar om du fortsätter på det viset...
hmmm en bra fråga...nu fick ju ja det att funka(servern) men enligt guiden som jag följde (hade gjorts till en gammal php installation) funkade inte så jag bestlöt mig att instalera xammp för den skulle vara mer enkel med allt imbygd i ett .. men om jag inte lyckas då skippar jag php:n och går tillbaka till bara apachen(som funkade bra fast hade inte php och det var svårt att instalera php efteråt 🙁 )
---
men nu postar du en guide (zendplatform) men nu när jag ska ladda ner den ser jag att den är bara demo (om man inte vill betala såklart )
men zend var nån slags konfigurerare?
men tack 😛 ska läsa igenom faggen och det
skriver här om jag stöter på problöem eller har frågor
EDIT-----------------------------
nu har jag editerat config filen i apache( xampp).. löste ett problem men skapade ett nytt problem 😀 hahaha
okej ...ändrade att rooten skulle vara : C:wwwroot (så jag ändrade i config filen) ...startade om xampp och när jag går in på min sida (no-ip.org sida) så kommer jag till den rätta sidan index :D..... men nu kan jag inte komma tillbaka till (eller ens hitta) xampp sidan där man "konfigurerade" :S vad har jag gjort?!?!? ..visst kan jag ändra tillbakak ..men..
December 8, 2005
vill bara påpeka att jag e ganska amatör på "server" saker...
men men som jag sa så bytte jag xampp/htdocs rooten till min egna ...= när jag går inpå min "websida/no-ip.org" address kommer jag nu inpå min sida (vilket är precis som jag vill ha det..) men nu kan jag inte komma till "xammp" sidan.. men om jag ändrar tillbaka rooten till hhdocs så kommer jag inte till min index när jag går till min addres utan till xammp sidan..och då måste jag gå till XXX.no-ip.org/index.html istället vilket är dåligt/jobbigt (vill ha att man inte behöver skriva index.html för att komma till rooten.
men om jag inte ändrar tillbaka rooten som det var förut hur ska jag komma in på min Xammp sida ? :bok:
ps. med xampp sidan menar jag den Gula/oranga sidan kommer när man instalerat xammp jsut och går inpå localhost ...(nu när jag går inpå localhost kommer jag till min hemsida index)
March 19, 2003
Först och främst sätt losen på xampp sidan, finns i inställningarna för xampp.
Sen kan du ta bort index.php filen i rooten på /htdocs för det är den som länkar vidare till xampp.
Sen om du vill gå in i xampp fast din sida ligger i rooten så är det bara att gå till din vanliga adressen minsidawhatever.nu/xampp/
alltså /xampp/ så kommer du till xampp sidan trotts att du har din sida i rooten.
Gå in i securety på xampp sidan och rätta till de som är rött markerat.
så nu var det klart.
December 8, 2005
tack för din snabba svar...
har lösenord skyddad sidan redan igår 😎
men sen provade som du sa "minsida.nu/xampp/" men så kommer bara detta upp :S ...det var faktiskt det första jag provade igår redan men jaa som ni ser :P...:
[Image Can Not Be Found]
men var hittar jag xampp sidan på min dator då? det är inte så nödvändigt att jag måste leta den på min "sidaddress/xammp" men det e ju bra att se den därifrån oxo ...jag har kollat i xampp mappen men den innehåller ganska mycket saker så en har jag inte hittat den
tack på förhand /Jon Lord
EDIT
jag "tror" jag har hittat xampp sidan på min dator ->C:Programxampphtdocsxamppindex.php eller nått sånt ..men kan inte komma åt den genom nätet eller localhost vad beror detta på (läste om nänstatns att nån fil kanske "skyddar den" .htaccess eller nått)
vad ska jag göra?
December 8, 2005
har fått det äntligen att funka...:D
nu har jag ett forum(phpbb) som jag hostar där....men när nån ska registrera sig så kommer detta error:
[Image Can Not Be Found]
fast endåso blir dom registrerade men varför kommer detta error?(många tror att registreringen inte funkade så dom reggar igen :S :P)
tacksam för hjälp
December 8, 2005
men man behöver väl ingen mailserver(eller gör man det`?) för att driva phpbb forum..
men kollade den raden det står bara :
message_die(GENERAL_ERROR, 'Failed sending email :: ' . (($this->use_smtp) ? 'SMTP' : 'PHP') . ' :: ' . $result, '', __LINE__, __FILE__);
--------------->
...med xamp följde med nån slags mailserver(mercury) måste jag aktivera den? jag ska prova iallafall.. hur funkar då denna mailserver...vad blir min mailaddress o vidare..
March 14, 2001
Ange brar någon annan mailserver som du använder, typ din ISPs server..
Jag använder tex en av mina domäners server på en forum som ligger lokalt på en av servrarna, anger bara mail.domän.x samt användarnamn och lösenord (om det behövs)..
edit: Du kan ju gärna skipa egen mailserver så länge du inte vet vad du håller på med, rätt lätt att någon börjar skicka en massa jävla spam genom den som leder till att din ISP stänger ner ditt abonnemang..
December 8, 2005
okej 😕
men vart ska jag "ange/skriva" in min mail address...går det använda sin vanliga address`? tex hotmail,spray etc. ?
eller kan man ta bort "email" saken på forumet (vad används den till ens?...det var iallafall inte till aktiveringen av kontot :S)
tack för alla svar
March 6, 2005
Som Snorch skriver så kan du använda din isp (bredbandsoperatörs) mailserver. Nu låtsas vi som du har bredbandsbolaget. Eftersom du har en mailadress hos bredbandsbolaget så kan du även använda deras mailserver. Då skriver du smtp.bredband.net som mailserver (SMTP) och användarnamnet blir din mailadress utan @bredband.net . Lösenordet Det kan du
December 8, 2005
jat har bredbandsbolaget...fast det gör nog ingen skilland vilken jag använder..
men men ...de e bara de vart jag ska skriva allt det där? 😛
sohär ser det ut:(i phpbb configgen)
[Image Can Not Be Found]
jag har provat att skriva admin email address men det hjälpte inte.
...och vad används detta mailsystem ens till på forumet?
tack igen 😀
March 6, 2005
1. Det används till att skicka ut mail som t.ex när du fått ett nytt pm.
2. Som jag nämde tidigare så ska du skriva såhär
Admin email : jonlord?@bredband.net
Use SMTP server for email : YES
SMTP Server adress: smtp.bredband.net
SMTP Username : jonlord???
SMTP Password : Lösenord???
Altså det här ska du kunna , det är du som har bredbandsbolaget och jag kan inte ditt username eller password. Om du vet hur du använder bredbandsbolagets webmail så fattar du.
March 14, 2001
Gör såhär:
BILD
Mail används när någon registrerar sig, när man väljer att övervaka en tråd, kontaktas vid pm m.m...
December 8, 2005
😕 provade båda med sprays och med min BBB ...men de funkar inte?!?!
blir så här(med spray):
[Image Can Not Be Found]
och med BBB.s mail bblir det likadant (fast utan den svenska texten om "anslutnin.....")
och sen skicas inget mail ...
ps. har skrivit precis så som ni båda beskrev .
TACK
EDIT
?? måste jag kanske öppna nån port föt att det ska funka`?
läste att BBB har blockat port 25 (pga spam) som är mail porten? (läser på wikipedia ->http://sv.wikipedia.org/wiki/SMTP att det är standard port) och jag har noll koll på sånt här
förlåt för dom dumma frågorna
1 Guest(s)