Ping/Traceroute hjälp efterlyses(enbart ni med BBB)(2 till)|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ping/Traceroute hjälp efterlyses(enbart ni med BBB)(2 till)
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 11, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena.

Finns det någon med BBB's abbonemang som är villiga att hjälpa mig lite med
en felsökning ?
Jag behöver köra lite Traceroutes och Ping mot BBB IP'n.
Fördel om ni har ADSL abbonemang mot BBB (tror jag).
Gärna många personer med olika abbonemang med.

BBB hävdar att det inte finns något problem, men jag sitter här
med 75-100% packetloss och Traceroute lägger av efter 7steg.
Det enda som fungerar hyfsat är www. Inget annat fungerar för
tillfället.

Mvh
Ctrl

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Pessimisten
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
840477
February 11, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har BBB och jag skulle kunna hjälpa dig men jag har aldrig gjort något sådant här innan så du får guida mig igenom allt om jag ska hjälpa dig.

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
840478
February 11, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte BBB, men anledningen att du inte kan trace'a längre in kan vara att de stoppar trace'ning efter två eller tre hopp in i deras serverbas. Jag vet att en många företag stoppar trace'ning för att man inte ska kunna kartlägga hur servrarna är kopplade.

PolarIce
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1442
840480
February 11, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Sure, jag kan hjälpa dig.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
840486
February 11, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att jag har BBB och kommer inte utanför deras nätverk.
Eller jo.. med en hastighet av 3-4kb/s, eftersom de inte kan se något problem så bad de mig testa att
tracerouta och pinga andra kunder med BBB.
Skulle jag kunna det kommer jag säga upp mitt 6dagar gamla BBB abbonemang och gå över till annat bolag.

Pessimisten - Det jag behöver göra är att kunna få kontakt med din dator.
Så att jag kan verifiera att jag kommer fram till den.
Dvs. har du funktioner som "Discard ping from WAN" eller liknande aktivt på din dator
eller router så måste du stänga av dessa medans jag kör testen.

Ta kontakt med mig på ICQ 13800294 eller MSN [email]dr.spackel@home.se[/email] Ni som vill hjälpa mig.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
840487
February 11, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

the_best_bear86 wrote: Jag har inte BBB, men anledningen att du inte kan trace'a längre in kan vara att de stoppar trace'ning efter två eller tre hopp in i deras serverbas. Jag vet att en många företag stoppar trace'ning för att man inte ska kunna kartlägga hur servrarna är kopplade.

Ehhh, vill man veta nätverkstopologin så använder man inte tracert.. 😉
Om du hade läst sida 1b i "Hackers for n00bs", så hade du sett andra hjälpmedel, kanske.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
840494
February 11, 2005 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl:

Dra igång nåt passivt sniffing progg, sen kollar du runt lite bland alla broadcasts mm. då brukar man rätt snabbt kunna se ifall det är andra datorer som har problem med ARP eller liknande, kolla även din egen ARP-table, för att verifiera att du har MAC till gateway + att det är den riktiga MACen, det kan ju vara så att någon dåre sitter och kör när MITM-attack i ditt segment, då går det segt som satan, ifall han leker gateway.
Kolla ifall det är ACK:arna som inte kommer tillbaka, eller ifall dina SYN inte ens kommer iväg. Men troligtvis är det någon dåre som har skit stor "frame-size" så det blir massor med fragment, eftersom routrarna bara kan hantera en viss mängd fragment, så kommer dem att slopa hela skiten efter en stund. En vanlig standardgräns brukar vara 200, höjer man till 400 fragments då brukar det funka bra mycket bättre. Men försök inte ens förklara för first-line-support vad fragment är, dom kommer bara tro att du e full. Be att få prata med supportchefen. Då brukar det hända saker.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
840495
February 11, 2005 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=the_best_bear86]Jag har inte BBB, men anledningen att du inte kan trace'a längre in kan vara att de stoppar trace'ning efter två eller tre hopp in i deras serverbas. Jag vet att en många företag stoppar trace'ning för att man inte ska kunna kartlägga hur servrarna är kopplade.

Ehhh, vill man veta nätverkstopologin så använder man inte tracert.. 😉
Om du hade läst sida 1b i "Hackers for n00bs", så hade du sett andra hjälpmedel, kanske.

Då jag inte har haft några större ambitioner att hacka, har jag inte läst mågon form av hackermanual. Jag vet dock att när jag har trace'at folk (på skoj, mest intresserad vilket land de kommer från) som portscannat mig, så har vissa ISP's blockat trace'ning.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
840504
February 11, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mjo, support nissen jag snackade med senast hade noll koll när jag började förklara TCP/IP configs och Packetloss logic.
Hur detta är uppbyggt och så.. men men.. Pessemisten hjälpte mig nu.
Han får Packetloss 100% mot mig, får samma emot han.
Han kör med ett 10/1 abbonemang.

BBB vill inte veta av fel så länge jag inte kan bevisa att det finns inom deras nätverk.

Edit: Vill gärna ha någon med ett BBB 24/1 och ett 10/10 fiber om det finns med.
För att få bättre underlag. "pretty plz! with sugar on top"

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
840586
February 11, 2005 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har BBB 10/1 men jag har inte lyckats ta in vad det är du vill att jag ska Traceroutra ? BTW deras DL suger 🙁

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
840588
February 11, 2005 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag behöver externa IP från folk inom BBB's nätverk (kunder dvs).
Mot dessa kör jag kommandona "Ping" och "Tracert" i kommandotolken
för att få fram underlag för att min BBB uppkoppling är defekt.

Jag har fått ett resultat iom att jag och Pessemisten kör en omgång.
Skulle behöva mer pga att jag inte litar på att BBB klarar sig med bara ett resultat.
Vill helgardera mig mot dom nästa gång vi tjafsar.

Min hastighet ligger på ca: 10-50kb-DL & 6-8kb-UL , Detta mot Sunet. 😮
BBB hävdar att allt fungerar då deras tekniska support lyckades med att pinga mig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL