Placering av skåp med nätverksutrustning i|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Placering av skåp med nätverksutrustning i
ThomasL
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
August 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 22, 2007 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Håller på och renoverar huset och drar nya kablar för nätverk, tele och tv. Kan inte få nån rätsida på vart jag ska placera skåpet med all utrustning i. Hade tänkt ha det inne i väggen mellan badrum och vardagsrum, där det tidigare suttit en dörr. Men nu är det ett avloppsluftningsrör där som gör att min 19" patchpanel inte får plats. På höjden förvisso men det känns lite dumt med ett rör mitt i skåpet bara...

Titta på bilden och försök hitta det bästa stället. Är något oklart så fråga bara.

Röda och blåa prickar är nätverksuttag, rött till data, blått till telefoni.
Svart är inkommande telefonledning, som jag tänkt dra till skåpet och sen in i patchpanelen det med.

Ingenting är väl helt spikat vart allt ska sitta egentligen, har bara hunnit dra lite till sovrummet.

[Image Can Not Be Found]

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1132334
April 22, 2007 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle nog ställt skåpet i groventrén eller i källaren om någon sån finns..

Rackskåp är oftast fula och inget man vill ha framme, dessutom har switchar och servrar en tendens att låta.. i en källare är det oftast lite svalare också..

ThomasL
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
August 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1132336
April 22, 2007 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Groventrén är ju en idé men det blir jäkla lång kabeldragning till bortre delen av huset då. Iofs tar man ju igen det på att det blir mycket kortare på andra delen. 🙂
Dessutom så blir det långt från trådlösa routern till sovrummen i andra delen av huset.
Kommer köpa eller bygga ett vägghängt skåp så det kommer inte synas så där oerhört mycket. Switch utan fläkt och ingen server ger nog inte ifrån sig så värst mycket ljud.

Satt och tänkte på väggen mellan kök och hall, ganska nära vardagsrummet. Ett skåp på cirkus 50x50, 15-20cm djupt. Hade groventrén varit iordninggjord hade det varit lättare att sätta den där. Som det är nu ska väggarna reglas upp och även sättas upp en ny vägg, så det blir ju lite bök att göra om efter att allting är monterat.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1132338
April 22, 2007 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ja men det är väl ingen temporär lösning du är ute efter? I hallen syns den om du får gäster.. skulle som sagt absolut sätta den i groventren... och om det är extrajobb är det bara att ta den smällen.. endå bara en grej man gör en gång..

Sen vet du ju inte om du kommer att vilja sätta upp en server vid senare tillfälle..

ThomasL
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
August 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1132344
April 22, 2007 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett skåp på väggen känns inte som hela världen om den syns lite. Och då jag redan nu har dålig signalstyrka ibland när den trådlösa routern sitter vid inkommande telefonledning, hur kommer det då inte bli om jag sätter den i ena änden på huset. Använder mest datorn i sovrummet, rummet som är längst från groventrén.
Server har jag inget behov av. Har haft server förut men vi klarar oss finfint med en NAS med två hårddiskar i.

ThomasL
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
August 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1132728
April 24, 2007 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Så här kommer det bli. Om ingen har något att säga emot. 😉

[Image Can Not Be Found]

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1132995
April 25, 2007 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

det blev där trotts allt?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 31
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL