August 1, 2004
Håller på och renoverar huset och drar nya kablar för nätverk, tele och tv. Kan inte få nån rätsida på vart jag ska placera skåpet med all utrustning i. Hade tänkt ha det inne i väggen mellan badrum och vardagsrum, där det tidigare suttit en dörr. Men nu är det ett avloppsluftningsrör där som gör att min 19" patchpanel inte får plats. På höjden förvisso men det känns lite dumt med ett rör mitt i skåpet bara...
Titta på bilden och försök hitta det bästa stället. Är något oklart så fråga bara.
Röda och blåa prickar är nätverksuttag, rött till data, blått till telefoni.
Svart är inkommande telefonledning, som jag tänkt dra till skåpet och sen in i patchpanelen det med.
Ingenting är väl helt spikat vart allt ska sitta egentligen, har bara hunnit dra lite till sovrummet.
[Image Can Not Be Found]
August 1, 2004
Groventrén är ju en idé men det blir jäkla lång kabeldragning till bortre delen av huset då. Iofs tar man ju igen det på att det blir mycket kortare på andra delen. 🙂
Dessutom så blir det långt från trådlösa routern till sovrummen i andra delen av huset.
Kommer köpa eller bygga ett vägghängt skåp så det kommer inte synas så där oerhört mycket. Switch utan fläkt och ingen server ger nog inte ifrån sig så värst mycket ljud.
Satt och tänkte på väggen mellan kök och hall, ganska nära vardagsrummet. Ett skåp på cirkus 50x50, 15-20cm djupt. Hade groventrén varit iordninggjord hade det varit lättare att sätta den där. Som det är nu ska väggarna reglas upp och även sättas upp en ny vägg, så det blir ju lite bök att göra om efter att allting är monterat.
December 24, 2002
ja men det är väl ingen temporär lösning du är ute efter? I hallen syns den om du får gäster.. skulle som sagt absolut sätta den i groventren... och om det är extrajobb är det bara att ta den smällen.. endå bara en grej man gör en gång..
Sen vet du ju inte om du kommer att vilja sätta upp en server vid senare tillfälle..
August 1, 2004
Ett skåp på väggen känns inte som hela världen om den syns lite. Och då jag redan nu har dålig signalstyrka ibland när den trådlösa routern sitter vid inkommande telefonledning, hur kommer det då inte bli om jag sätter den i ena änden på huset. Använder mest datorn i sovrummet, rummet som är längst från groventrén.
Server har jag inget behov av. Har haft server förut men vi klarar oss finfint med en NAS med två hårddiskar i.
1 Guest(s)