port problem!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
port problem!
djRob
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
March 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 14, 2003 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ja blir galen snart! min router (smc) värka ha stora problem ... kan inte komma in på CS servers! den loggar in som vanligt o connectar som vanligt!
men det tar förlång tid att logga in på servern .. va e felt e dte fel på routern lr va fan e det!

sen har mitt msn o mirc o logga ut sej själv!

inna funka det perfekt

Nån som vet va felet e lr har nån tips..??

snart åker routern in i väggen!

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
312052
April 14, 2003 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

testa o portforwarda så kanske de funkar

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
February 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
312063
April 14, 2003 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

portforwarda= öppna portar

(för den okunnige) :bok:

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
Member Since:
February 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
312071
April 14, 2003 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

testa starta om den 🙂 de funkar me min 😀 😀
fast sen så har jag typ 10 öppnade portar i olika syften 😮

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
Member Since:
May 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
312128
April 15, 2003 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: portforwarda= öppna portar

(för den okunnige) :bok:

För den kunnige (du?) är portforwarda inte att öppna portar. Det är att säga till routern att förfrågningen på en viss port ska vidarebefordras in i nätet på en server på samma eller en annan port.

t.ex.

Om du har en webserver på din dator, bakom routern. Så kan du säga till routern att om den får en förfrågan på port 80 (standard web-porten) så ska den skicka en förfrågan till din dator på port 80 (eller en annan) att den vill ha websidan som finns där, sen skickar routern i sin tur sidan till klienten som frågade efter den från första början, precis som att sidan låg på routern, kan man säga..... blev det krångligt?? 🙁

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
312215
April 15, 2003 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

jokkling wrote: [quote=BelGarath]portforwarda= öppna portar

(för den okunnige) :bok:

För den kunnige (du?) är portforwarda inte att öppna portar. Det är att säga till routern att förfrågningen på en viss port ska vidarebefordras in i nätet på en server på samma eller en annan port.

Du tog orden ur munnen på mig.

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
Member Since:
September 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
312239
April 15, 2003 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: portforwarda= öppna portar

(för den okunnige) :bok:

Haha den var bra. 😀
Liten tabbe kanske. wink

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
312330
April 15, 2003 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jokkling wrote: [quote=BelGarath]portforwarda= öppna portar

(för den okunnige) :bok:

För den kunnige (du?) är portforwarda inte att öppna portar. Det är att säga till routern att förfrågningen på en viss port ska vidarebefordras in i nätet på en server på samma eller en annan port.

t.ex.

Om du har en webserver på din dator, bakom routern. Så kan du säga till routern att om den får en förfrågan på port 80 (standard web-porten) så ska den skicka en förfrågan till din dator på port 80 (eller en annan) att den vill ha websidan som finns där, sen skickar routern i sin tur sidan till klienten som frågade efter den från första början, precis som att sidan låg på routern, kan man säga..... blev det krångligt?? 🙁

Jag måste nog hålla med om att det är fel sagt att man öppnar portar. Men man kan verkligen se det på det vise oxå. Iom att man portforwardar så gör man ju så att ens router svarar på en port den annors skulle vara inaktiv på! Du öppnar ju oxå en "port" in till nätverket! Men man kan väll si på saker på många sätt! 🙂

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
Member Since:
May 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
312415
April 15, 2003 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: [quote=jokkling][quote=BelGarath]portforwarda= öppna portar

(för den okunnige) :bok:

För den kunnige (du?) är portforwarda inte att öppna portar. Det är att säga till routern att förfrågningen på en viss port ska vidarebefordras in i nätet på en server på samma eller en annan port.

t.ex.

Om du har en webserver på din dator, bakom routern. Så kan du säga till routern att om den får en förfrågan på port 80 (standard web-porten) så ska den skicka en förfrågan till din dator på port 80 (eller en annan) att den vill ha websidan som finns där, sen skickar routern i sin tur sidan till klienten som frågade efter den från första början, precis som att sidan låg på routern, kan man säga..... blev det krångligt?? 🙁

Jag måste nog hålla med om att det är fel sagt att man öppnar portar. Men man kan verkligen se det på det vise oxå. Iom att man portforwardar så gör man ju så att ens router svarar på en port den annors skulle vara inaktiv på! Du öppnar ju oxå en "port" in till nätverket! Men man kan väll si på saker på många sätt! 🙂

Mja det KAN man ju säga.... man KAN säga att en Saab är en Volvo, men det är inte riktigt rätt. Eftersom att "öppna en port" är en viss grej man gör så kan man ju inte kalla något annat för det. Det är lixom en upptagen fras, den betyder redan något, och inte det.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
312534
April 15, 2003 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

jokkling wrote:
Mja det KAN man ju säga.... man KAN säga att en Saab är en Volvo, men det är inte riktigt rätt. Eftersom att "öppna en port" är en viss grej man gör så kan man ju inte kalla något annat för det. Det är lixom en upptagen fras, den betyder redan något, och inte det.

Öhh, den där saab volvo grejen fick jag nog inte riktit liknelsen med. Men jag pratade inte om betydelse utan ett "tanke sätt"/"syn sätt"/"sätt att si på saken". Det är inte en riktig port öppning, men teoretiskt kan man säga att man öppnar porten för trafik.. men man kan argumentera den saken i evigheter.. jo nej, det heter inte port öppning! 🙂

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
Member Since:
May 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
312606
April 15, 2003 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: [quote=jokkling] Mja det KAN man ju säga.... man KAN säga att en Saab är en Volvo, men det är inte riktigt rätt. Eftersom att "öppna en port" är en viss grej man gör så kan man ju inte kalla något annat för det. Det är lixom en upptagen fras, den betyder redan något, och inte det.

Öhh, den där saab volvo grejen fick jag nog inte riktit liknelsen med. Men jag pratade inte om betydelse utan ett "tanke sätt"/"syn sätt"/"sätt att si på saken". Det är inte en riktig port öppning, men teoretiskt kan man säga att man öppnar porten för trafik.. men man kan argumentera den saken i evigheter.. jo nej, det heter inte port öppning! 🙂

Nja, asså.. grejjen är att på en "riktig" router måste du både portforwarda OCH öppna porten fatt det ska funka... men ja hajjar vad du menar.... man kan se det så.... 😉

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
312713
April 15, 2003 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

öppnar port gör man på den datorn som har serverprogramet..
öppnar den gör man genom att starta serverprogrammet.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
312757
April 15, 2003 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: öppnar port gör man på den datorn som har serverprogramet..
öppnar den gör man genom att starta serverprogrammet.

Öööh, de vet jag nog inte! Jag öppnar portarna i firewallen, sen genom att starta mitt serverprogram så gör jag att något svara på porten. Men iom att jag i firewallen öppnar porten så finns det ju en möjlighet för trafik att komma in, fast jag inte har en server igång bakom.... ett konstaterande bara!! 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
312786
April 15, 2003 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej.. på en router/brandvägg skickar man bara vidare signalen till en dator som har den porten öppen.

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
Member Since:
May 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
312832
April 16, 2003 - 5:37 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Nej.. på en router/brandvägg skickar man bara vidare signalen till en dator som har den porten öppen.

nej, porten öppnar du i GW'n. Servern LYSSNAR och SVARAR på porten. =)

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
312840
April 16, 2003 - 5:57 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Nej.. på en router/brandvägg skickar man bara vidare signalen till en dator som har den porten öppen.

Nejdu, som jokkling oxå konstatera så e de no så att i brandväggen öppnar du portar!! Åtm alla nätverk jag har byggt upp 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
313837
April 17, 2003 - 6:07 am
sp_Permalink sp_Print

hmmm... detta är nog en fråga med flera svar skulle jag tro...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL