Portöppning i Belkin-router|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Portöppning i Belkin-router
Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 19, 2007 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hej. Jag har en fråga angående att öppna portar i min router. Har fått veta att man skall öppna en viss port,eftersom det går väldigt trögt att ta emot filer. Att surfa runt vanligt på Internet går bra, men så fort man skall ta emot filer t ex via Live Messenger,så går det väldigt långsamt. Även att skicka filer går trögt.

Har kollat runt enligt tips från en kompis på sajten Portforward,men min engelska samt kunskap om trådlösa nätverk är begränsad.

Så mina frågor är:

Finns det någon svensk sida eller liknande där det står enkelt förklarat så även en novis kan förstå? Eller är det någon på detta forumet som kan förklara steg för steg hur man skall gå till väga? Kan den inbyggda brandväggen spela roll om den är av eller på? ´Någon mer som har en router från Belkin?

Problemet började efter att jag installerat min router från att tidigare använt ett ADSL-modem med nätverkskabel.

Datorn är en Intel P4 2.8 Ghz, 1 Gb RAM, 80 + 300 Gb HD, XP Home Edition och Telia 24 Mbit med säker surf och spamfilter. Routern är av märket Belkin F5D7633sv4A med inbyggt modem o brandvägg.

Kan tilläggas att jag ställt in den rätt, samt skyddat den enligt support från Belkin. Glömde bort i lyckan av att få den till att fungera korrekt,att fråga om detta med portarna. Anledningen till att jag inte ringer dem först,är att det tar evigheter att komma fram hos kundtjänsten. Trodde inte det fanns värre kötid än hos Telia,men det gjorde det tydligen. Varning utfärdas för Belkins kundtjänst/telefonsupport :cy:

Jag vore väldigt tacksam för svar ang. detta.

Tack på förhand.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1119221
February 19, 2007 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.portforward.com har de flesta routers och instruktioner för hur du ska göra, lite allmän information om hur det fungerar osv.

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1119227
February 19, 2007 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Eh,skrev i mitt inlägg att min engelska är begränsad...O Portforward är så vitt jag förstår på engelska...?

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1119246
February 19, 2007 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jesus Of Suburbia wrote: Eh,skrev i mitt inlägg att min engelska är begränsad...O Portforward är så vitt jag förstår på engelska...?

Ah my bad, körde en selektiv läsning på den, ber om ursäkt 🙂
Men iaf så är det knappast någon som fixat något liknande på svenska.

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1119249
February 19, 2007 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, svår nöt detta alltså. Kanske blir till att sitta i kö hos Belkin igen då? Sist man kom fram så var det en snubbe som bara kunde engelska.....

Så det är speciellt för vissa routrar och från fall till fall hur man öppnar dessa portar?

Det finns ingen grundprincip då hur man skall gå till väga när man vill göra detta?

Alla routrar har ju olika utseende på sina inställningar, men det borde väl finnas en sorts standard på hur man går till väga,och hur man ställer in dessa? Eftersom man har XP så borde det väl finnas någon här som vet hur och var man skall ställa in detta?

Hhmm, kanske blir kvällens aktivitet; att sitta i kö hos Belkin cry

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1119340
February 19, 2007 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet löst 😀 Pratade med en kille på Belkins support,och man fick all hjälp man behövde laugh

Trots man får snabba svar här på forumet,är ibland tillverkarens support den bästa hjälpen. Hade kanske lite förhastade slutsatser med ang. vänte tiden hos Belkin,för jag kom fram med en gång.

Tack iaf för alla svar,om ändå bara ett 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL