December 20, 2001
April 2, 2001
Sunet har inskrivet i sina kontrakt att portscanning är otillåtet användande. (insamling av material för topologisk nätstruktur).
Är nog många ISP:er som har det så tror jag. Tror inte att det är olagligt dock. Men räkna med att du kan bli anmäld till abuse både här och där...
August 22, 2001
: : Anders : : wrote: Vad jag vet så är det inte olagligt, om du inte använder det mot andra. En portscanner är ju ett bra redskap för att kolla säkerheten på sin egen dator.
Självklart. Har ni kommit överrens om att du ska scanna någon annan så är det ju en annan sak.
Låter ju rimligt iaf.
July 2, 2001
Hub wrote: Jag funderade på att göra det, men killen skulle säkert anmäla mig...
Han har försökt komma in på port 80 ca 50 gånger senaste 3 dygnen...
Så nu får det åka iväg ett mail till [email]abuse@tele2.se[/email]!
Vad ska man säga? Port 80 är det näst publikaste vi har på internet. Skulle tippa på att portarna för DHCP är vanligare.
Om någon knackar på Port 80 hos dig är det för att dom vill kolla på din webserver (om du har någon) eller att det är en CodeRED-attack.
Att säga till någon abuse@isp att du har påhälsningar skrattar dom nog bara åt. Visar du däremot logfiler som visar codered så är det en annan sak. Då är portmarodören säkerligen smittad och bör kontaktas.
September 5, 2001
Det är olagligt men ingen bryr sig.
Jag var nära på att bli av med mitt abbon. på grund av det att jag portscannade några gånger. Men som sagt, om du gör det via shell som de flesta gör så ...
Vad ska du med portscanner till, om du har en firewall så ser du hans IP och port när han skickar till dig..eller har jag misstuppfattat vad du ville?
Det som kan vara med port 80 är att han kör http-tunneling, men det tror jag inte.
1 Guest(s)