PPTP server, lite lost i nätkonfen|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PPTP server, lite lost i nätkonfen
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 30, 2013 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoj. Tänkte hjälpa en nisse i kina att få lite svenskt snöre.

Försökte göra det lätt för mig och tog en pptp/openvpn appliance och tryckte in i vmware.
Manthys - VPN Virtual Appliance

Ser att trafiken kommer fram till lådan och att den står och stampar till klienten blir utsparkad, svårt att säga exakt vad problemet är om det är mitt specificerade ip spann som inte duger eller annat skit bakom spakarna, är inte så hajj på OSI modellen. Bifogar bild på kontrollpanelen där den listar anslutningar.

Huvudroutern har spannet 192.168.1.0/24 och delat ut dhcp till vanliga klienterna från 192.168.1.100-254
VPN lådans if får 192.168.1.134.

Utan konf så sätter lådan servern vpn ip 192.168.0.1 och klienten får 192.168.1.1 vilket måste krocka med routern, jag ser som sagt att anslutningen kommer fram till lådan men någon miss konfig på nätet lär de vara.

Bör jag skapa ett extra nic interface?

Kanske ska tillägga att jag enbart har försökt ansluta från min android platta via mobilen samt mifi hotspot.

[Image Can Not Be Found]

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1291619
October 30, 2013 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey det kanske var relaterat till anslutningen jag använde.
Testar från en vanlig hemma anslutning nu och kom in. Dock så funkar nog inte routingen ut korrekt då jag inte når extern webben.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1291625
October 31, 2013 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Tja. Fick du det att funka? Det ser rätt ut tycker jag men om du inte kommer ut på nätet så har du nog inte riktat trafiken rätt. Ligger VPN kopplingen på ett eget "interface" eller hur funkar det? Du måste se till att all trafik från ditt VPN när routes vidare till din internetanslutning. Om du inte gjort det, se till att du har satt ett fast IP på internetanslutningen. Kolla sedan vilken gateway den använder (troligtvis din lokala router) och sen riktar du hela VPN nätet dit. Jag har aldrig använt den programvaran so du har, men principen borde vara densamma.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 565
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL