March 19, 2003
Hoj. Tänkte hjälpa en nisse i kina att få lite svenskt snöre.
Försökte göra det lätt för mig och tog en pptp/openvpn appliance och tryckte in i vmware.
Manthys - VPN Virtual Appliance
Ser att trafiken kommer fram till lådan och att den står och stampar till klienten blir utsparkad, svårt att säga exakt vad problemet är om det är mitt specificerade ip spann som inte duger eller annat skit bakom spakarna, är inte så hajj på OSI modellen. Bifogar bild på kontrollpanelen där den listar anslutningar.
Huvudroutern har spannet 192.168.1.0/24 och delat ut dhcp till vanliga klienterna från 192.168.1.100-254
VPN lådans if får 192.168.1.134.
Utan konf så sätter lådan servern vpn ip 192.168.0.1 och klienten får 192.168.1.1 vilket måste krocka med routern, jag ser som sagt att anslutningen kommer fram till lådan men någon miss konfig på nätet lär de vara.
Bör jag skapa ett extra nic interface?
Kanske ska tillägga att jag enbart har försökt ansluta från min android platta via mobilen samt mifi hotspot.
January 9, 2004
Tja. Fick du det att funka? Det ser rätt ut tycker jag men om du inte kommer ut på nätet så har du nog inte riktat trafiken rätt. Ligger VPN kopplingen på ett eget "interface" eller hur funkar det? Du måste se till att all trafik från ditt VPN när routes vidare till din internetanslutning. Om du inte gjort det, se till att du har satt ett fast IP på internetanslutningen. Kolla sedan vilken gateway den använder (troligtvis din lokala router) och sen riktar du hela VPN nätet dit. Jag har aldrig använt den programvaran so du har, men principen borde vara densamma.
1 Guest(s)