October 24, 2002
Som rubriken säger. Är det möjligt att sätta högre prioritet på ACK-packeten än vanliga packet i Windows, eller som Ogun föreslog i en annan tråd, att sätta högre prioritet på packet mindre än 64bytes.
I Windows XP pro då, bör det vara möjligt, dvs ifall ni inte vet att det redan finns?
/Bjorne
December 25, 2000
Ja men så vitt jag förstått lär det inte hjälpa vidare mycket, eftersom bandbreddsbegränsningen ligger hos din ISP är det fortfarande där ACK paketen kommer att fastna, när de är på väg åt ena hållet. Utåt borde de dock gå snabbt om du har högre prioritet på dem men jag vet inte riktigt mycket det hjälper.
Jag har för mig att man behöver externa program för att ställa in speciella regler för m$ QoS, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
December 25, 2000
ACK paket är paket som skickas i TCP protokollet för att bekräfta att ett paket kommit fram. TCP kräver att paketet de skickat bekräftas innan nästa paket skickas iväg.
Problem uppstår när bandbredden utnyttjas fullt, då fastnar ACK paketet i en kö. Och innan ACK paketet kommit tillbaka skickar inte datorn nya TCP paket, vilket leder till höga pingtider i spel etc.
October 24, 2002
http://www.cfos.de/cfosspeed-v102.exe <---- wie!!
April 26, 2004
ViU wrote: ACK paket är paket som skickas i TCP protokollet för att bekräfta att ett paket kommit fram. TCP kräver att paketet de skickat bekräftas innan nästa paket skickas iväg.
Nej, det du beskriver är ett stop-and-waitprotokoll. TCP borde vara någon variant av sliding window-protokoll där man skickar flera paket innan ack. (har lånat ut nätverksboken och jag har inte världens bästa minne direkt :-?)
VA?? tror du att du får sämre prestanda för att dina ACK-paket går förlorade?
Alttså, i TCP finns det en "congestion control" som är till för att du inte köra snabbare än den långsammaste länken klarar av. Det du möjligtvis skulle kunna uppnå är att du få högre topp innan ett paket går förlorat och hastigheten sänks igen. Det skulle inte ge någon märkbar prestandaökning... alls.
Sedan borde nätverksspel spel använda UDP och där sker ingen ACKning av paket.
December 25, 2000
jonaseck wrote: [quote=ViU]ACK paket är paket som skickas i TCP protokollet för att bekräfta att ett paket kommit fram. TCP kräver att paketet de skickat bekräftas innan nästa paket skickas iväg.
Nej, det du beskriver är ett stop-and-waitprotokoll. TCP borde vara någon variant av sliding window-protokoll där man skickar flera paket innan ack. (har lånat ut nätverksboken och jag har inte världens bästa minne direkt :-?)
VA?? tror du att du får sämre prestanda för att dina ACK-paket går förlorade?
Alttså, i TCP finns det en "congestion control" som är till för att du inte köra snabbare än den långsammaste länken klarar av. Det du möjligtvis skulle kunna uppnå är att du få högre topp innan ett paket går förlorat och hastigheten sänks igen. Det skulle inte ge någon märkbar prestandaökning... alls.
Sedan borde nätverksspel spel använda UDP och där sker ingen ACKning av paket.
Ja det har du rätt i, min beskrivning är lite felaktig. Den skickar flera paket men den kommer fortfarande att sätta sig och vänta på att få tillbaka ack paket, och om ack paketen segar så kommer TCP protokollet att börja vänta på att få tillbaka ack paketen. Detta är saken du kallar "congestion control".
Man får inte bättre prestanda, nej, det har du helt rätt i. Men genom att prioritera ack paketen får man en bättre ping när bandbredden är belastad.
Vissa nätverksspel använder UDP eller TCP men många använder bara TCP.
2 Guest(s)