Prioritera ACKnowledgements packet i windows.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prioritera ACKnowledgements packet i windows.
Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2004 - 3:10 am
sp_Permalink sp_Print

Som rubriken säger. Är det möjligt att sätta högre prioritet på ACK-packeten än vanliga packet i Windows, eller som Ogun föreslog i en annan tråd, att sätta högre prioritet på packet mindre än 64bytes.

I Windows XP pro då, bör det vara möjligt, dvs ifall ni inte vet att det redan finns?

/Bjorne

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
672073
July 19, 2004 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ja men så vitt jag förstått lär det inte hjälpa vidare mycket, eftersom bandbreddsbegränsningen ligger hos din ISP är det fortfarande där ACK paketen kommer att fastna, när de är på väg åt ena hållet. Utåt borde de dock gå snabbt om du har högre prioritet på dem men jag vet inte riktigt mycket det hjälper.

Jag har för mig att man behöver externa program för att ställa in speciella regler för m$ QoS, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
672075
July 19, 2004 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

Nån som har lust att förtydliga "ACK paket".
Får man bättre flöde i ledningarna eller vad är det bra för?

ViU
Member
Medlem
672077
July 19, 2004 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

ACK paket är paket som skickas i TCP protokollet för att bekräfta att ett paket kommit fram. TCP kräver att paketet de skickat bekräftas innan nästa paket skickas iväg.

Problem uppstår när bandbredden utnyttjas fullt, då fastnar ACK paketet i en kö. Och innan ACK paketet kommit tillbaka skickar inte datorn nya TCP paket, vilket leder till höga pingtider i spel etc.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
672083
July 19, 2004 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Okey då borde det prioriteras rätt bra för man vill ju ha så bra ping tider hur som helst.

Spelar inte nått nätspel direkt själv förutom wc3 som inte är så ping pong beroende som shoot em up spel.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
674235
July 21, 2004 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print
jonaseck
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 169
674807
July 21, 2004 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: ACK paket är paket som skickas i TCP protokollet för att bekräfta att ett paket kommit fram. TCP kräver att paketet de skickat bekräftas innan nästa paket skickas iväg.

Nej, det du beskriver är ett stop-and-waitprotokoll. TCP borde vara någon variant av sliding window-protokoll där man skickar flera paket innan ack. (har lånat ut nätverksboken och jag har inte världens bästa minne direkt :-?)

VA?? tror du att du får sämre prestanda för att dina ACK-paket går förlorade?

Alttså, i TCP finns det en "congestion control" som är till för att du inte köra snabbare än den långsammaste länken klarar av. Det du möjligtvis skulle kunna uppnå är att du få högre topp innan ett paket går förlorat och hastigheten sänks igen. Det skulle inte ge någon märkbar prestandaökning... alls.

Sedan borde nätverksspel spel använda UDP och där sker ingen ACKning av paket.

ViU
Member
Medlem
675068
July 22, 2004 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

jonaseck wrote: [quote=ViU]ACK paket är paket som skickas i TCP protokollet för att bekräfta att ett paket kommit fram. TCP kräver att paketet de skickat bekräftas innan nästa paket skickas iväg.

Nej, det du beskriver är ett stop-and-waitprotokoll. TCP borde vara någon variant av sliding window-protokoll där man skickar flera paket innan ack. (har lånat ut nätverksboken och jag har inte världens bästa minne direkt :-?)

VA?? tror du att du får sämre prestanda för att dina ACK-paket går förlorade?

Alttså, i TCP finns det en "congestion control" som är till för att du inte köra snabbare än den långsammaste länken klarar av. Det du möjligtvis skulle kunna uppnå är att du få högre topp innan ett paket går förlorat och hastigheten sänks igen. Det skulle inte ge någon märkbar prestandaökning... alls.

Sedan borde nätverksspel spel använda UDP och där sker ingen ACKning av paket.

Ja det har du rätt i, min beskrivning är lite felaktig. Den skickar flera paket men den kommer fortfarande att sätta sig och vänta på att få tillbaka ack paket, och om ack paketen segar så kommer TCP protokollet att börja vänta på att få tillbaka ack paketen. Detta är saken du kallar "congestion control".

Man får inte bättre prestanda, nej, det har du helt rätt i. Men genom att prioritera ack paketen får man en bättre ping när bandbredden är belastad.

Vissa nätverksspel använder UDP eller TCP men många använder bara TCP.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL