Problem: kabel ej ansuten|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem: kabel ej ansuten
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 19, 2004 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fått ett lite småmystiskt problem, iaf tycker jag så.

Jag har just byggt ihop en ny burk. Jag har just installerat XP etc i den. När jag försäker komma ut på nätverket så klagar den på att en nätverkskabel ej är ansluten. Jag har testat att byta nätverkskabel men utan resultat. Jag är säker på att både nätverkskortet och kabeln fungerar med tanke på att de i vanliga fall (just nu) sitter i en annan burk som jag använder för tillfället.

Någon som har en aning om vad probelmet kan vara?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
751084
October 19, 2004 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Satt kortet ordentligt i PCI-sloten?
Testat olika platser?

Krqagyzzz
Member
Medlem
751094
October 19, 2004 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

adamnassjo wrote: Satt kortet ordentligt i PCI-sloten?
Testat olika platser?

har gjort det, både flyttat runt och tryckt i det hårt.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
751129
October 19, 2004 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Testat slita ur allt utom grafikkortet och nätverkskortet då? Annars är det väl helt enkelt så att just det nätverkskortet inte fungerar tillfredställande med just det morderkortet. Antar att du testat med olika drivrutiner osv också...

Krqagyzzz
Member
Medlem
751143
October 19, 2004 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Testat slita ur allt utom grafikkortet och nätverkskortet då? Annars är det väl helt enkelt så att just det nätverkskortet inte fungerar tillfredställande med just det morderkortet. Antar att du testat med olika drivrutiner osv också...

har ej testat andra drivrutiner men jag har testat ett annat nätverkskort, det fungerade inte alls. Det är bara grafikkort och nätverkskort i för tillfället.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
751148
October 19, 2004 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=stormaz]Testat slita ur allt utom grafikkortet och nätverkskortet då? Annars är det väl helt enkelt så att just det nätverkskortet inte fungerar tillfredställande med just det morderkortet. Antar att du testat med olika drivrutiner osv också...

har ej testat andra drivrutiner men jag har testat ett annat nätverkskort, det fungerade inte alls. Det är bara grafikkort och nätverkskort i för tillfället.

Byt till en AMD.....:D

Skämt åsido, så vad är det för moderkort, (IC7?) och har du dragit i moderkortsdrivarna?

Krqagyzzz
Member
Medlem
751149
October 19, 2004 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=stormaz]Testat slita ur allt utom grafikkortet och nätverkskortet då? Annars är det väl helt enkelt så att just det nätverkskortet inte fungerar tillfredställande med just det morderkortet. Antar att du testat med olika drivrutiner osv också...

Skämt åsido, så vad är det för moderkort, (IC7?) och har du dragit i moderkortsdrivarna?

:P, inte AMD.

Det är ett IC7 med defekt moderkortsnätverkskort. Jag har lagt in moderkortsdrivrutinerna jag fick med på skivan, har lite problem att komma åt internet för att få tag på nya ;). Den mystiska tycker jag är att den visa "kabel ej ansluten".

denstore
Member
Medlem
751150
October 19, 2004 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=denstore][quote=Krqagyzzz][quote=stormaz]Testat slita ur allt utom grafikkortet och nätverkskortet då? Annars är det väl helt enkelt så att just det nätverkskortet inte fungerar tillfredställande med just det morderkortet. Antar att du testat med olika drivrutiner osv också...

Det är ett IC7 med defekt moderkortsnätverkskort. Jag har lagt in moderkortsdrivrutinerna jag fick med på skivan, har lite problem att komma åt internet för att få tag på nya ;). Den mystiska tycker jag är att den visa "kabel ej ansluten".

Och du är helt 100 på att kabeln är hel?

Krqagyzzz
Member
Medlem
751153
October 19, 2004 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=denstore][quote=Krqagyzzz][quote=stormaz]Testat slita ur allt utom grafikkortet och nätverkskortet då? Annars är det väl helt enkelt så att just det nätverkskortet inte fungerar tillfredställande med just det morderkortet. Antar att du testat med olika drivrutiner osv också...

Och du är helt 100 på att kabeln är hel?

den fungerar just nu.. sitter med det nätverkskortet och den kabeln med min alltid fullt fungerande AMD 😉

denstore
Member
Medlem
751182
October 19, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote:
den fungerar just nu.. sitter med det nätverkskortet och den kabeln med min alltid fullt fungerande AMD 😉

Ja, där ser du ju. Det är Intel som det är fel på. Gör om, gör rätt.:)

Men, i vilket fall som helst bör du ju byta kortet på garantin, om det är defekt. Eller har du köpt begagnat?

Krqagyzzz
Member
Medlem
751189
October 19, 2004 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Krqagyzzz] den fungerar just nu.. sitter med det nätverkskortet och den kabeln med min alltid fullt fungerande AMD 😉

Ja, där ser du ju. Det är Intel som det är fel på. Gör om, gör rätt.:)

Men, i vilket fall som helst bör du ju byta kortet på garantin, om det är defekt. Eller har du köpt begagnat?

syftar du på moderkortet? Det är nytt fast beg. Jag köpte det från kompletts demoavdelning.

denstore
Member
Medlem
751193
October 19, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote:

syftar du på moderkortet? Det är nytt fast beg. Jag köpte det från kompletts demoavdelning.

Det bör vara fungerande i alla fall. Bara för att det är ett demo-ex, så bör det inte vara trasigt.

Krqagyzzz
Member
Medlem
751198
October 19, 2004 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Krqagyzzz]

Det bör vara fungerande i alla fall. Bara för att det är ett demo-ex, så bör det inte vara trasigt.

de nämnde aldrig att det var lan på det när jag köpte det, nör jag fick hem det så stod det "Defektiv lan" på lådan.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
751202
October 19, 2004 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad kopplar du till? kör du din router eller kör du direkt till nåt bredband? har haft liknande problem (kär du DI804an i GBG me?) jag har fått nollställa min 2ggr nu pga att jag haft sånna problem om att det står nätverkskabel ej ansluten och tappat anslutning till MSN å ICQ har kopierat CFGn till den och nollställt, kopierat tillbaka och det har funkat, har du inaktiverat inbyggda nätverket i bios?

denstore
Member
Medlem
751204
October 19, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=denstore][quote=Krqagyzzz]

de nämnde aldrig att det var lan på det när jag köpte det, nör jag fick hem det så stod det "Defektiv lan" på lådan.

Då borde det inte ha sålts som demo-ex. Jag hade klagat.
Har du avaktiverat nätverkskortet i BIOS?

Edit: Ändrade disablat till avaktiverat. Slår mig själv på knogarna för det enormt fula ordbruket...

Krqagyzzz
Member
Medlem
751207
October 19, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Vad kopplar du till? kör du din router eller kör du direkt till nåt bredband? har haft liknande problem (kär du DI804an i GBG me?) jag har fått nollställa min 2ggr nu pga att jag haft sånna problem om att det står nätverkskabel ej ansluten och tappat anslutning till MSN å ICQ har kopierat CFGn till den och nollställt, kopierat tillbaka och det har funkat, har du inaktiverat inbyggda nätverket i bios?

kör direkt utan 804:an. Ska testa att inaktivera det i bios, har inte gjort det.

Krqagyzzz
Member
Medlem
751210
October 19, 2004 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=denstore][quote=Krqagyzzz]

Då borde det inte ha sålts som demo-ex. Jag hade klagat.
Har du disablat nätverkskortet i BIOS?

kanske skulle ta och ringa till dem i morgon då, får se vad de säger.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
751749
October 20, 2004 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla först om länk lampan lyser, den ska lysa i ett fast sken och så ska det finnas en till lampa som blinkar som indikerar traffik över kabeln, har du båda dom så ska det fungera.
Ett tips är att under egenskaper för nätverkskortet i enhetshanteraren, kolla så att du inte kör med autosense på linkspeed/duplex, gör du det så testa att låsa kortet till tex 100Mb/s Full Duplex

Krqagyzzz
Member
Medlem
751925
October 20, 2004 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Kolla först om länk lampan lyser, den ska lysa i ett fast sken och så ska det finnas en till lampa som blinkar som indikerar traffik över kabeln, har du båda dom så ska det fungera.
Ett tips är att under egenskaper för nätverkskortet i enhetshanteraren, kolla så att du inte kör med autosense på linkspeed/duplex, gör du det så testa att låsa kortet till tex 100Mb/s Full Duplex

jag har bara en lampa bak på kortet, den blinkar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL