October 6, 2003
Jo, det är så att jag och en polare har planerat att LAN'a ihop några dagar. Vi har gjort det massor av gånger, enda skillnaden då var att han hade Bostream. Då pluggade jag bara in mig och det vara bara att tuta och köra.
Nu däremot, är det problem direkt. Jag kopplar in mig via en switch, och får nit direkt. Den säger att min anslutning inte är säker och jag kan välja att reparera.
Vi har kopplat Modemet -> Switch -> Våra datorer. (Det är tydligen en inbyggd router i modemet)
Det konstiga är att jag inte kan koppla upp mig även fast jag kopplar in mig direkt till modemet. Då säger den samma sak. Min polares dator funkar både när den sitter direkt i modemet, och via switchen.
Jag blir inte klok på det här :banghead:
Ligger felet i min dator? Eller är det modemet som det är knas på? Kan ju tillägga att vi har identiska nätverksinställningar. Båda kör Windows XP med SP 2.
Är det någon som har en idé? Är ytterst tacksam.
February 21, 2005
BearznaiL wrote: [quote=Ctrl]BBB kan ha 1statiskt ip eller 5dynamiska. Vad har du för variant ?
Är inte riktigt säker på vad du menar.
Med statisk menas att du har ett fast IP nummer och med dynamisk så har du nytt IP nummer varje gång du kopplar upp dig, alltså varje gången du startar upp datorn efter den varit avstängde mer än 20min tror jag det är.
Men till din topic, försöker ni bara köra lan mellan era burkar utan iNet uppkoppling eller ska det vara iNet till båda? eller försöker ni att din burk ska dela ut iNet till din polare?
Om ni bara ska köra motvarandra för att spela tillexempel så kör en korsad TP kabel så är det löst men då har ni inte iNet linan tillgänglig.
February 21, 2005
Men du svarade inte på om du har dynamisk eller statisk IP, för har du det ena så får bara den ena burken, eller i det här fallet routern det IP't och dem andra burkarna får sätta routern som gateway, och kan ha sina burkar i samma ip range med subnät och protokoll som gör att ni borde hitta varann över nätverket.
2 Guest(s)