January 22, 2002
Hej! Har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med!
Min ursprungliga setup på mitt trålösa nätverk här hemma är att jag har ett Netgear 834GT kombinerat ADSL-modem och trådlös router. Till denna har jag kopplat min dator trådlöst samt min Xbox360 med nätverkskabel.
I ett annat rum av lägenheten har jag ytterligare en tv med min gammla xbox inkopplad och vad jag vill göra nu är att koppla in även denna box på nätverket, trådlöst! Det är alltså inte aktuellt att dra en nätverkskabel över hela lägenheten!
Fick idag låna en Belkin Wireless G router av en kompis då jag hade upptäckt att den hadde en funktion att kunna ställa oom den till accesspunkt, vilket väl rimligtvis borde vara det jag vill göra? Vill alltså sätta belkinroutern inne vid min gammla xbox, ansluta den med kabel till Belkin-routern och sedan trådlöst ansluta den till mitt ordinarie nätverk.
MEN! Det är här problemet kommer in, hur fan får jag Belkinroutern att ansluta i mitt befintliga nätverk?! Följande har jag gjort:
* Ställt om Belkin-routern i accesspunkt-läge. Här fick jag skriva in vilken IP-adress den skulle ligga på (samma grupp som det befintliga nätet skulle det va. Det gammla nätet heter 192.168.0.X så Belkinen fick heta 192.168.0.6. Fick även skriva in nätmasken vilken även den nu stämmer överens med den jag har i det gammla nätet)
* Lagt in Belkinroutern's MAC adress som en trusted wireless station i netgear-routern.
* Ställt in bägge så att de ligger på samma kanal och sänder.
Men inte fan dyker belkinroutern upp som ansluten i det gammla nätet! Till saken hör kanske också att jag kör med WPA-PSK kryptering i nätverket, men jag har ju inte hittat nånstans att skriva in detta lösenord i belkinroutern.
E det någon som kan hjälpa mig vidare i detta? Känns som jag kört fast lite själv... 😉 Det kanske inte ens går att få till en lösning som jag tänkt mig?!
Tacksam för svar som sagt!
1 Guest(s)