January 7, 2006
Hej!
Har precis installerat om datorn och får ej DC++ att fungera som jag vill. Denna version som jag laddade ner nu verkar vara annorlunda än den jag brukar ha. I den gamla skrev jag bara in min ip i active mode fältet och så fungerade allt. Men nu i denna versionen fungerar det bara i passive mode. Vad är fel och hur ska jag fixa det?
Min dator är kopplad så här: BBB 24Mbit Modem -> Apple Airport Express Wlan -> Pc (med Pc-Cillin 2002 med brandväggen på medium).
När jag går in på http://www.whatsmyip.com så får jag en ipadress som jag alltid tidigare har skrivit in då det fungerat men nu duger det visst inte längre. Det nya DC++ ser ut så här: [Image Can Not Be Found]
Vad är fel och vad ska fyllas i vart? Datorn får ip och sånt automatiskt utdelat av Airporten.
OBS! Detta handlar EJ om warez eller sånt.
January 7, 2006
squarepusher wrote: Jag var tvungen att göra en port forward (port mapping) på brandväggen för att få DC++ att lira i active mode.
jaha? Vart är portforward då? Hur ska jag göra för att min tröga pc ska fatta att jag vill använda dc++? Vad ska jag skriva in vart och vart får ja tag i denna information som behövs? Mitt antivirusprogram med inbyggd brandvägg är Pc-Cillin 2002
May 29, 2001
Här står det hör du gör en port mapping med airport express:
http://homepage.mac.com/placeb......x/router/
Ställ sedan in samma port(tcp och udp) och det externa ip numret i dc++, med externt ip menar jag det ip nummer som du får på din WAN interface av din ISP dvs det ip som syns på whatsmyip.com
Vill du skippa allt detta så kan du även stänga av NAT i din airport så att den fungerar enbart som en brygga.
January 7, 2006
squarepusher wrote: Här står det hör du gör en port mapping med airport express:
http://homepage.mac.com/placeb......x/router/
Ställ sedan in samma port(tcp och udp) och det externa ip numret i dc++, med externt ip menar jag det ip nummer som du får på din WAN interface av din ISP dvs det ip som syns på whatsmyip.com
Vill du skippa allt detta så kan du även stänga av NAT i din airport så att den fungerar enbart som en brygga.
vad är tcp och udp? vart hittar jag den infon? ip är nog det enda som syns på den hemsidan tror jag
January 7, 2006
Har kikat på den sidan nu. Hur ska jag kunna ställa in en fast ip från min pc? Eller kan jag ställa in fast ip på pc´n via min ibook? Jag vet inte annars hur jag ska kunna ställa in det eller kunna logga in i airporten från pc´n.
Edit: Hittade det nu. Det ser ut så här: [Image Can Not Be Found]
Är nåt utav informationen där viktig för att jag ska kunna ställa in datorn?
May 29, 2001
Hmm verkar vara lite simplare än en "vanlig" brandvägg, skit i det jag sa med udp/tcp inställningen i din airport. Välj bara ett portnummer.
Sen så går du till inställningarna för dchp (som delar ut ip nr) i din airport och kollar om du kan reservera ett ip nummer, det gör att den dator du kör dc++ på alltid får samma ip.
January 21, 2006
Lånar tråden, hoppas det är lungt..
När jag ska ställa in connections settings står det sådär när jag ändrar till firewall med upnp
"Failed to create port mappings. Please set up your NAT yourself"
vad kan det tyda på? :S kanske ska nämna att jag har bredbandsrouter med inbyggdbrandvägg..
May 29, 2001
amarth wrote: Lånar tråden, hoppas det är lungt..
När jag ska ställa in connections settings står det sådär när jag ändrar till firewall med upnp"Failed to create port mappings. Please set up your NAT yourself"
vad kan det tyda på? :S kanske ska nämna att jag har bredbandsrouter med inbyggdbrandvägg..
Stödjer din router upnp? Om den gör det så kanske du måste aktivera upnp funktionen.
May 29, 2001
amarth wrote: kan det vara så att om någon frågar, så vet inte personen? 😛 har provat det, läste help i dc men det stod bara att man skulle gå in på advanced o fixa det, men det fanns ingen enable upnp :S
Kolla med tillverkaren av din router om den stödjer upnp, gör den inte det så får du göra inställningarna manuellt på din router. Googla efter din router + port mapping eller portforward.
1 Guest(s)