Problem med Apple Timecapsule|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med Apple Timecapsule
camrige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
June 25, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 8, 2012 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Som rubriken lyder så lider jag stora problem med min Timecapsule.
Det största problemet är att den är OTROLIGT trög till tider. Det kan exempelvis ta 15sek att öppna aftonbladet. Ibland går det så lång tid att browsern ger upp. Andra dagar går det bättre, då kan man faktiskt surfa ganska bra.

Det är i stort sett då jag kör på wifi som det inte fungerar, och i de flesta fall fungerar det så fort jag kopplar upp det med kabel.
När jag gjorde en spedometertest av linan visade den ca 9/1 med kabel och 1/0.5 på wifi. Det som är konstigt är att det ibland inte fungerar med kabel heller, utan att det går fortfarande lika trögt. (det upplevs inte i närheten så fort som 1mbit) Det är oftast hastigheten ut på nätet som inte fungerar men också ibland när man ska in på hårddisken i TCn.

Testar jag hastigheten direkt i modemet är det inga problem, så det måste alltså vara TCn.

En annan sak som också är märkligt är att jag (ibland) bara får 3 av 4 pluppar på den indikatorn som visar wifi-täkningen på Macen, detta trots att den står 2m där ifrån, eller 10cm.

När den krånglar och jag gör en hard-reset fungerar det nya "öppna" nätverket som då skapas. Sen går det som det går..
Jag hittar inga mönster utan det går till och från hur den j*veln fungerar.
Jag har prövat med macbook,pc,ipad,mobiltelefoner osvosv.. fungerar det så fungerar det med allt, annars inget.

Någon som har några ideer? Vad kan det vara som spökar? Vad kan jag testa för att hjälpa er diagnostisera?=)

Tacksam för alla svar!
Mvh

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1276909
March 8, 2012 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Då jag själv aldrig använt just TimeCapsule så ska jag kanske inte säga allt för mycket.
Men är det just när du backar data som det går trögt? Eller flyttar du filer till och från den också?

Hur fungerar ditt nät i övrigt? Det känns som om du har nånting som stör ditt WLAN. Ett typexempel är tex en micro eller framförallt andra trådlösa enheter. har du tex en trådlös videosändare eller någon annan trådlös hemma-teknik produkt?

Du sa att det gick trögt även på kabel. Kopplar du kabeln direkt mellan timecapsule och din dator eller går du via en router eller liknande?

camrige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
June 25, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1276941
March 9, 2012 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svar.

Det är i stort sett när jag ska ut på internet som det blir problematiskt. Men har det först satt igång å krångla så går backup också trögt.

Det med att något stör ut utrustningen kanske stämmer kan ligga något i?
Jag har TCn ståendes på tvbänken, så det som står av elektronik i närheten är en kraftig reciever+playstation 3. Men någon speciell trådlös utrustning har jag inte..
Jag bor faktiskt rätt ovanpå en tandläkare, kanske dem har någon superutrustning som stör ut mig? hmm..

Om det går trögt på kabel så e den kopplad direkt till TCn, och TCn direkt till modemet. Inget mer..

camrige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
June 25, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1277057
March 12, 2012 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Någon som vet något forum jag kan skriva i där det finns bra apple experter?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277087
March 12, 2012 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Apple har ett eget forum på sin sida. Nu har jag inte surfat in där på något år men det borde finnas kvar.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281598
July 18, 2012 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Väcker den här tråden igen.. Fick du fram något?.. Har en nyinköpt TC som krånglar likförbaskat !

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 119
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL