Problem med D-Link DI-624|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med D-Link DI-624
Darko666
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
November 20, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 20, 2006 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har suttit och läst en del här på nordichardware om just denna router men inte kunnat hitta något svar.
Det verkar som om alla har bara en sak att säga när någon har ett problem och det är " det är en d-link" släng och köp en ny.
Det jag inte förstår är varför det skulle vara ett alternativ (förutom det allra sista självklart...). Jag vill inte slänga min nya router som jag köpte igår ! Så därför hoppas jag att någon har någon annarn förklaring (än att jag får skylla mig själv för att ha köpt en D-Link) till vad som kan orsaka mitt problem;

Igår köpte jag en DI-624 router, efter att mina förra "gick" sönder.
Det fungerade fint i si så där 5 minuter, sen förlorade jag internet-kontakten på båda mina datorer. Självklart tänkte jag, eftersom datorer är inte skapta för att lösa problem utan för att skapa dom.. så jag testa bara att rycka ut el-kabeln från routern och stoppade in den igen, och det funkade... så har jag fått göra fram tills nu, och tiden som routern, "fungerar" varier från 5min - 45 min. Finns det någon som kan ha en förklaring till detta problem?

Kör båda datorerna med nätverkskabel, med win xp sp2 och 8mbit från Telia.

Tack på förhand!

/Darko

toobi
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
May 26, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1095360
November 20, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Förklaringen är tämligen enkel, Dlink är skit 😛

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1095372
November 20, 2006 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan prova att uppdatera firmwaren, har hjälpt i vissa fall. Annars kan det vara att routern blir för varm, prova att ställa den på högkant, alternativt också ställa dit en fläkt som blåser på routern. Har hört folk som har moddat sina D-links genom att borra lite hål i skalet för att luft skall ta sig ut lättare.

Hoppas att det löser sig.

Sedan toobi så sa trådskaparen att han undanbad sig sådana kommentarer.

//Jimmy

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1095422
November 20, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror också det är värmeproblem. Läste på något forum om en som ställde ut den på fönsterbrädan. 😛 Då funkade den tydligen helt okej....

Köpte du den igår har du kanske fortfarande öppet köp eller iaf bytesrätt!? Om jag var du skulle jag nog försöka utnyttja det, DI-xxx är ingen bra router tyvärr... 🙁

Avatar
EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1095430
November 20, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en sån router och den fungerar utmärkt både Wlanet och fasta lanet. Har alldrig strulat för mig.

Som de säger kan jue ha med firmware o göra.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1095437
November 20, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en 624+
den fungerar också utmärkt (efter att ha updaterat firmware). Innan tappade jag min trådlösa förbindelse var 5:e min.

Den största anledningen till att människor klagar på att D-Link är så dåliga, är för att tidigare strulade deras nätadaptrar och gick sönder stup-i-kvarten. Men det var på de tidigare routrarna som var enfärgade (grå/svart)

Sokm sagt, testa att uppgradera firmware.

johan81
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
November 24, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1096468
November 23, 2006 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl egentligen två saker som gått sönder på dessa, nätagget - som någon redan nämnt - och den lilla sak reglerar spänningen i enheten.

Jag har borrat hål i min och har den ståendes under sängen tillsammans med min P3:a. Jag har inte haft ett enda problem med den, så att alla är krassa är inte sant.

dirtysam
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1117150
February 8, 2007 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det ngn som kan tipsa var ngnstans på routern man ska borra hålet?

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1117249
February 9, 2007 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar påa tt göra nå liknande me min linksys som tappar kontakten men vaknar till liv efter en liten stund igen.

Skruva upp och ta en titt var man kan klämma fast kylflänsar eller nått sånt och kanske göra hål så kylflänsarna kan komma ut på utsidan.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
October 18, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1117257
February 9, 2007 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Sätt dit de medföljande gummitassarna och ställ den på högkant med lite luft runt omkring den så borde det funka. Firmware kan också vara en bra grej att uppdatera.
Jag har haft min DI-624 bra många månader och inte haft ett problem så länge den stått på högkant, däremot om man lägger den ner så ballar den ur efter ett litet tag pga värme.

oikhenke
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
February 15, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1118355
February 14, 2007 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

hej hej jag har samma jävla problem fattar inte vad de kan va
. allt har funnkat frid o fröjd tills förra helgen. jag satt o spelad wow . online allt funkade ok o helt plötsligt laggade de som fan sen har de hoppat upp och ner lite då och då, om jag kör utan router så funkar de felfritt. men men sen idag så laggade de nåt så in i helvete så jag började dra ut sladdar o härja då blev de lite bättre men sen lika slött igen. och tills slut stog de bara befränsad anslutning nere i ikonen i aktivitetsfältet, och nätet är helt dött.. jag har en DI-604 som funkat klockrent fram till nu. innan hade jag en smc som la av helt o hållet och har inte fått ingång den än,, nån som kan hjälpa

MVH Henrik

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1118442
February 15, 2007 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

1.har du kollat dina kablar? Får begränsad anslutning av vissa kablar från tjejens burk.

2. har du öppnat portar osv i routern?

3. Står den på högkant?

4. uppgraderat firmware?

Tills sist.. jag brukar starta om routern när jag kommer ihåg.. ca 1-2ggr/v eftersom jag har märkt att den blir slö om den stått på för länge eller om man laddat ned flera större filer samtidigt i hög hastighet (24mbit)

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1119383
February 20, 2007 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Värmen var i princip bara ett problem med DI-604 och även där bara i A/B revisionen så det lär inte vara problemet i det här fallet.
Börja med att kolla var anslutningen försvinner, dvs kommer du åt routern fortfarande när detta händer?
I såna fall är det endast internetuppkopplingen som faller bort = uteslut datorerna och anslutningen mellan datorerna och routern.
Då kan du testa sänka MTU värdet på WAN sidan i routern, hjälper det så är din lina inte helt 100%.
Som andra sa, uppdatera firmwaren först och gör det ej med trådlös anslutning.
En sista udda lösning som ibland fungerar om du har zyxel eller force modemet (kommer inte ihåg märket men det är modemet man får av BBB) är att du flyttar routern en bit ifrån modemet då de haft problem med störningar, antagligen någon strålningsskit eller något.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL