October 22, 2002
Oki nu har jag äntligen köpt en Netgear switch
http://www.netgear.com/product.....#038;view=
Meningen var att jag skulle dela internet till 2 datorer här hemma...
dock har jag stött på ett problem och det är att ett av datorerna inte får internet..... den jag sitter på just nu fungerar perfekt....
enligt nedan: http://upload.stormaz.servebee.....Fkalle.jpg
någon som har en lösning till detta? det kanske beror på att jag
programmerar mitt nätverk fel...?
En annan sak är att min internet körs i halv-dublex, ska det vara så? jag har telias 2.0 bredband...
Det finns en port på switchen som heter "Link eller FDX", används denna till något speciellt? (ska kanske internet kablen sitta där?)
HELP!! :cy:
January 3, 2003
Läs mer om hubbar, routrar och switchar här :
October 22, 2002
Pojo wrote: kör du samma operativ på burkarna samma inställningar på dem?
samma kablar till båda datorerna kan du pinga från båda säg allt du kan och inte kan.
Halv-duplex??? Vad menar du vet du vad det betyder tror inte du gör det.
jag har samma operativsystem ja, samma inställningar har jag oxå... kablarna kvittar väl, de lyser på switchen iaf haha
Cyrgo wrote: För att dela internet med ett IP, så måste du införskaffa en router.
googla lite om router så kommer du få upp massor av information.
men det borde ändå funka med en switch...
EDIT:
Och sedan för att allt skall vara så enkelt som möjligt finns det en DHCP som delar ut IP och ser till så att datorerna hittar ut på internet via rätt väg osv. DHCP:n gör också så att flera datorer än en kan ta sig ut på internet eftersom du oftast bara får ett IP från din ISP.
January 3, 2003
CasO wrote: [quote=Pojo]kör du samma operativ på burkarna samma inställningar på dem?
samma kablar till båda datorerna kan du pinga från båda säg allt du kan och inte kan.
jag har samma operativsystem ja, samma inställningar har jag oxå... kablarna kvittar väl, de lyser på switchen iaf haha
Cyrgo wrote: För att dela internet med ett IP, så måste du införskaffa en router.
googla lite om router så kommer du få upp massor av information.
men det borde ändå funka med en switch...
Nej det gör det inte. Din switch bara är en förgrening av nätverket, precis som en eldosa.
October 22, 2002
ManicBlue wrote: Nej de där funkar inte. Du får bara ett ip. Switchen är bara en kopplingsbox den kan inte dela ut några ip:n.
Som tidigare sagt behöver du en router eller så får du ha 2 nätverkskort i dator 1 och ansluta dator 2 till den.
men det var så jag hade de innan, lol ajja skit på de haha =)
January 3, 2003
CasO wrote: [quote=ManicBlue]Nej de där funkar inte. Du får bara ett ip. Switchen är bara en kopplingsbox den kan inte dela ut några ip:n.
Som tidigare sagt behöver du en router eller så får du ha 2 nätverkskort i dator 1 och ansluta dator 2 till den.
inte enligt den här: http://upload.stormaz.servebeer.com/index.php?bigimage=Caso%2Fkalle.jpg
October 22, 2002
Cyrgo wrote: [quote=CasO][quote=ManicBlue]Nej de där funkar inte. Du får bara ett ip. Switchen är bara en kopplingsbox den kan inte dela ut några ip:n.
inte enligt den här: http://upload.stormaz.servebeer.com/index.php?bigimage=Caso%2Fkalle.jpg
det är så jag har de nu och inte innan..
notera orden: VAR och HAR
February 1, 2002
CasO wrote:
DHCP:n gör också så att flera datorer än en kan ta sig ut på internet eftersom du oftast bara får ett IP från din ISP.
inte helt rätt.. dhcp delar bara ut ipadresser till de som skriker efter ett, det har inget med internetdelningen att göra egentligen.
Det du måste ha är: En dator som tar emot internet på ett nätverkskort, ett nätverkskort som skickar ut nät till de andra datorerna på nätverket genom switchen, du måste inte använda dhcp.. speciellt inte om du bara har ett par tre datorer som behöver nät..
Finns massor med guider på nätet hur du gör, tror de finns en här tom.
January 3, 2003
CasO wrote: [quote=Cyrgo][quote=CasO][quote=ManicBlue]Nej de där funkar inte. Du får bara ett ip. Switchen är bara en kopplingsbox den kan inte dela ut några ip:n.
det är så jag har de nu och inte innan..
notera orden: VAR och HAR
Bah skit på dig 👿
February 16, 2004
CasO wrote: [quote=Pojo]kör du samma operativ på burkarna samma inställningar på dem?
Om kablar kvittar försök vara utan då....
1 Guest(s)