October 22, 2002
mrfilen wrote: kör 2 nätverkskort i den ena datorn, så det ena NIC är kopplat till modemet och det andra till switchen, och så kör du den datorn som en gateway...funkade för mig iaf
det jag vill mest är att datorerna skall vara helt oberoende av varandra..
alltså jag vill stänga av en av datorerna utan att den andra påverkas genom att tex internet går bort eller liknande....
February 1, 2002
CasO wrote: [quote=mrfilen]kör 2 nätverkskort i den ena datorn, så det ena NIC är kopplat till modemet och det andra till switchen, och så kör du den datorn som en gateway...funkade för mig iaf
alltså jag vill stänga av en av datorerna utan att den andra påverkas genom att tex internet går bort eller liknande....
då måste du ha en router, om du vill kunna stänga av alla datorer oberoende av varandra
October 22, 2002
Pojo wrote: [quote=CasO]fråga: Varför kan man inte ha samma ip på båda datorerna? det borde ändå räknas som att man har en enda dator....
Om du kör med bilen och har två val av väg och då försöker köra båda på samma gång.
Sen så funkar nätverket lika...
men om vägen ändå leder till samma ställe, så det borde igentligen kvitta vilken väg jag tar.....
February 16, 2004
CasO wrote: [quote=Pojo][quote=CasO]fråga: Varför kan man inte ha samma ip på båda datorerna? det borde ändå räknas som att man har en enda dator....
Om du kör med bilen och har två val av väg och då försöker köra båda på samma gång.
Sen så funkar nätverket lika...
men om vägen ändå leder till samma ställe, så det borde igentligen kvitta vilken väg jag tar.....
Men du skrev ju att det skulle gå till olika ställen.
June 18, 2001
Starscream wrote: [quote=CasO][quote=mrfilen]kör 2 nätverkskort i den ena datorn, så det ena NIC är kopplat till modemet och det andra till switchen, och så kör du den datorn som en gateway...funkade för mig iaf
då måste du ha en router, om du vill kunna stänga av alla datorer oberoende av varandra
Ja, eller skaffa en ISP som ger ut mer än ett IP#, t.ex bredbandsbolaget som ger ut 5st IP#.
Jag hoppas CasO kör mjukvarubrandväggar på sina burkar iallafall!
Han hade iförsig märkt om han inte gjorde annars vid det här laget! :blink:
May 23, 2001
@CasO anledningen till att det inte går att köra på samma IP adress är att det helt enkelt blir en krock. Om båda datorerna har samma IP adress så vilken skall då alla servrar osv veta vart den skall skicka all data? IP adressen är datorns unika nummer ut mot internet, det är de numret som all data skickas till. Så tänkt dig om tex 2 datorer har samma nummer, då blir det ju bara knas.
Så som alla har sagt så rekomenderar jag att du köper en bredbandsdelare t.ex. http://www.dustin.se/shopping/.....5010043346
Finns säkert billigare någonstans också.
July 18, 2003
ManicBlue wrote: Lösningen är, returnera switchen. Byt till en router med inbyggd switch. Problemet löst och alla glada.
Pff... om det ändå vore så enkelt. Dom flesta routrar som inte kostar skjortan klarar inte mer än 0,5 Mbit. Därför är det ett jävla strul.
Eftersom du ändas får ett IP till din login så kan du inte använda båda datorerna. Antingen så returnerar du switchen köper router och får halv-duplex i all evighet eller så köper du ett till ntäverkskort i dator 1 eller 2 och drar vidare till switchen eller direkt till dator 1 eller 2 ( den andra ) och har kanske möjligthet till full duplex.
May 23, 2001
Frodo wrote: [quote=ManicBlue]Lösningen är, returnera switchen. Byt till en router med inbyggd switch. Problemet löst och alla glada.
Pff... om det ändå vore så enkelt. Dom flesta routrar som inte kostar skjortan klarar inte mer än 0,5 Mbit. Därför är det ett j**la strul.
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010044293
Den klarar ju 10/100 på sin Wan port. Jag känner många som kör med vanliga routers på BBB och det fungerar fin fint...
July 18, 2003
stormaz wrote: [quote=Frodo][quote=ManicBlue]Lösningen är, returnera switchen. Byt till en router med inbyggd switch. Problemet löst och alla glada.
Pff... om det ändå vore så enkelt. Dom flesta routrar som inte kostar skjortan klarar inte mer än 0,5 Mbit. Därför är det ett j**la strul.
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010044293
Den klarar ju 10/100 på sin Wan port. Jag känner många som kör med vanliga routers på BBB och det fungerar fin fint...
10/100 på WAN-porten är skitsnack. Vissa routrar fungerar, självklart, men många gör det inte.
3 Guest(s)