problem med digitaltelefon och telia adsl|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
problem med digitaltelefon och telia adsl
NeZz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 2, 2003 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

hej jag har en siemens digital telefon som gör att mitt adsl kopplar ur en litens tund varje gång man svarar och lägger på. går det att fixa att de inte gör det?

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
280787
March 2, 2003 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

NeZz wrote: hej jag har en siemens digital telefon som gör att mitt adsl kopplar ur en litens tund varje gång man svarar och lägger på. går det att fixa att de inte gör det?

Kanske kan bero på hur du kopplat dina jack... vilket jack är telefonen kopplad till? Bryter första jacket alla samtal? Om det gör det och du har telefonen på något annat jack, så borde det vara fel på telefonen. Förutsatt att du har ditt adslfilter kopplat på första jacket.

NGrinda
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
280795
March 2, 2003 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Går det att använda en digital telefon till telias nät?
Det är ju analogt när man har ADSL, man var ju tvungen att koppla ur ISDN (digitalt) för att kunna använda ADSL.

IronManTheBeast
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
281100
March 2, 2003 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

adsl är väl digitalt? men se till att ha adsl proppen i allra först i det första utaget.. det har du inte nu eftersom telefonen bryter

NGrinda
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
281256
March 3, 2003 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

IronManTheBeast wrote: adsl är väl digitalt? men se till att ha adsl proppen i allra först i det första utaget.. det har du inte nu eftersom telefonen bryter

Nej, ADSL är inte digitalt fram till Telestationen. Vad tror du att man har modemet och filter till. wink
Dator->Modem: Digitalt
Modem->Telestation: Analogt
Telestation->Mottagare: Digitalt

Om du inte tror mig kan du alltid kolla Telias hemsida
http://www.telia.se/bvo/info/g.....CID=-32299
Där står det under rubriken "Om befintlig internetanslutning".

Några länkar:
http://www.spray.se/adslsommar/adsl.jsp
Under punkt 4.

http://adsl.grebbestad.cc/faq.php#16
Under "Vi har ISDN, delad ledning (bärvåg) eller växeltelefonnr. Kan ADSL kopplas in där?"

http://www.glocalnet.se/tjanst.....skrav.html
Första punkten.

Jag skulle tro att det är en analog telefon han har, annars vet jag inte hur det ens kan fungera. Om det nu är en analog telefon så sitter den nog i huvuduttaget så när man lyfter på den så bryter den seriekopplingen. Läs manualen som hängde med modemet om hur man kopplar in det.

Grimreaper
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
281556
March 3, 2003 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu var väl inte frågan om abbonemanget var digitalt eller analogt utan varför uppkoplingen mot nätet bryt när den digitala telefonen används(troligtvis en dect telefon från siemens), då jag har samma problem men med 2 andra telefoner så ställer jag samma fråga.
Varför bryts det när jag svarar?
Hos mig är filtret inte inkopplat på första jacket men dom telefoner som används sitter efter filtert i jacket och vid eventuell nedladning på DC så sjunker hastigheten sakta till det avstannar helt. Tycker inte att det borde spela ngn roll vart filtret sitter bara der sitter innan telefonerna.

NeZz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
286127
March 10, 2003 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Digit4l_Illusions wrote: Nu var väl inte frågan om abbonemanget var digitalt eller analogt utan varför uppkoplingen mot nätet bryt när den digitala telefonen används(troligtvis en dect telefon från siemens), då jag har samma problem men med 2 andra telefoner så ställer jag samma fråga.
Varför bryts det när jag svarar?
Hos mig är filtret inte inkopplat på första jacket men dom telefoner som används sitter efter filtert i jacket och vid eventuell nedladning på DC så sjunker hastigheten sakta till det avstannar helt. Tycker inte att det borde spela ngn roll vart filtret sitter bara der sitter innan telefonerna.

Tack för du förklara problemet bättre

Grimreaper
Siktar mot toppen
Medlem
286524
March 11, 2003 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst kan jag det. Uppkoplingen bryts när jag svarar i telefonen så e.v nedladdning i dc saktar ner tills den stannar, surfar man så hittar den inte sidan man klickar på uppkopplingen mot nätet har tillfälligt dött, väljer man att reloda sidan så kommer den upp, medans nedladningen på dc måste avstanna helt innan den kan återupptas igen, det känns som linan hickar till vid ett e.v svar i telefonen.Detta trots att telefonerna som används sitter efter filtret/modemet i telejacket. Jag hoppas jag bringat lite klarhet i problemet.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
287053
March 12, 2003 - 2:38 am
sp_Permalink sp_Print

Digit4l_Illusions wrote: Visst kan jag det. Uppkoplingen bryts när jag svarar i telefonen så e.v nedladdning i dc saktar ner tills den stannar, surfar man så hittar den inte sidan man klickar på uppkopplingen mot nätet har tillfälligt dött, väljer man att reloda sidan så kommer den upp, medans nedladningen på dc måste avstanna helt innan den kan återupptas igen, det känns som linan hickar till vid ett e.v svar i telefonen.Detta trots att telefonerna som används sitter efter filtret/modemet i telejacket. Jag hoppas jag bringat lite klarhet i problemet.

koppla filtret till huvudjacket, först, sen i med adslmodemet, sen i med de andra grejorna. funkar det då?

Grimreaper
Siktar mot toppen
Medlem
287285
March 12, 2003 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra fråga! Jag vet faktisk inte, och är rätt ovilig att pröva pga att första jacket sitter innan för dörren nere i hallen och jag har dator och modem en trappa upp i sovrummet, att flytta filtret skulle innebära allt för mycket trassel i form av kabeldragning.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
287337
March 12, 2003 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Digit4l_Illusions wrote: Bra fråga! Jag vet faktisk inte, och är rätt ovilig att pröva pga att första jacket sitter innan för dörren nere i hallen och jag har dator och modem en trappa upp i sovrummet, att flytta filtret skulle innebära allt för mycket trassel i form av kabeldragning.

Läs manualen till modemet. :bok: :bok: :bok: :bok:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL