September 5, 2001
Försöker sätta upp en ftp server, närmare bestämt Bulletproof ftp server. Jag har dock problem med att connecta till den. När jag försöker komma in på den via Filezilla ftp klient från samma dator använder jag mitt externa ip nr samt inloggningsuppgifter för att logga in via port 22 (med tanke på alla idioter som försöker komma in om jag använder port 21).
jag får följande felmeddelande och antar att det har nåt att göra med routerna etc?
"Servern skickade ett passivt svar med en adress som inte är routningsbar."
ställer jag in servern att gå på port 21 fungerar allting.
I routern har jag låst upp port 22 så detta ska inte vara problemet, någon som har en aning? 🙂
October 23, 2002
March 13, 2008
ftp bruker ofte to porter. En kontrolport och en dataport. Hvis inte din server har instillinger for å bare bruke "passiv" ftp t r o r jag du får problem med brannveggen (i allefall min erfaring).
Varfor inte bruke en ssh server isteden? Telnet och ftp sender brukernavn/passord i klartekst over nettet.
Lykke till!
September 5, 2001
okej, ska jag ställa in ftp servern att använda passive mode eller ska jag ta bort den inställningen?
March 13, 2008
Kolla http://slacksite.com/other/ftp.html
Tror jag fant ut hvorfor jeg hadde trobbel også. "Active" kan gi trøbbel for en del routere...
Sett den til "passive".
September 5, 2001
Hmm, såhär ser min router config ut:
http://img376.imageshack.us/im.....nl2io8.jpg
Så här ser FTP config ut:
September 5, 2001
Har lyckats få igång ftp servern nu efter att ha bytt till Cerberus FTP server. Det pratades tidigare om SSH server istället för FTP, om jag använder mig av SSL kryptering, gör detta min ftp server något säkrare eller är det bara falsk säkerhet? Om jag fattat det rätt så är informationen som skickas okrypterad medan lösenordet är krypterat?
Vet någon av er hur/om man kan tvinga användare att använda sig av SSL krypterad inloggning i det aktuella FTP-server programet. Som det är nu kan varje användare välja mellan traditionell FTP utan krypt. och använda sig av FTP med SSL.
1 Guest(s)