March 7, 2006
Nyligen införskaffade jag en NETGEAR GS608 gigabitswitch, samt CAT6 STP kablar! Problemet är att nätverkshastigheten sviktar något otroligt. Den kan variera från 2 Mbps till 500Mbps! Ibland kan jag inte heller ansluta mellan datorerna. Även om datorn i fråga syns på nätverket så kan jag inte ansluta till den. Har också problem med att kopiera/ändra/tanka från en dator till en annan. Ena sekunden ger jag alla users på nätverket full read/write access, andra sekunden så fungerar det inte. Det är också till och från. Jag kan alltid ansluta till internet på alla datorer, vilket också går genom switchen.
Jag mäter nätverkshastigheterna med "Qcheck".
Jag har de nätverkskort som följer, på mina tre datorer i nätverket:
- NETGEAR GA311 (Stödjer Jumbo Frames)
- Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet (Stödjer inte Jumbo Frames)
- Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller (Stödjer Jumbo Frames)
Kan man köra med Jumbo Frames från en dator som har det, till en annan som inte har det?
Datorernas hastighet är troligen inget som orsakar dessa sviktningar. De datorer jag överför mellan har 3 Ghz CPU, 7200 rpm hddm, 1024 ram.
Jag har den senaste firmwaren, senaste uppdateringarna till Windows XP och SP2. BIOS på alla de tre datorerna är också av de senaste versionerna.
Vad kan problemet vara?
January 8, 2003
undrade vad jumbo frames var och hittade en bra artikel. http://sd.wareonearth.com/~phi.....jumbo.html . Verkar som det gör stor skillnad på både Cpu anvädning och hur fort den kan skicka. Har du installerat IPv6? Det verkar göra stor skillnad om du använder Jumbo frames. För att alltid kunna föra över saker snabbt och lätt över nätverket så är det lättast att använda FTP.
1 Guest(s)